Kamienie milowe w rysowaniu to nie błahostka. Co powinien umieć roczniak, a co 2-latek?

2022-10-31 12:19

Myślisz, że rysowanie to tylko zabawa? To ważna umiejętność motoryczna i umysłowa. Nauka rysowania to jeden z kamieni milowych w rozwoju dziecka, podzielony na małe kamyczki, które malec zdobywa stopniowo. Zobacz, jak wygląda ten proces i w jakim wieku dziecko powinno osiągnąć konkretne umiejętności w rysowaniu.

Mały chłopiec rysujący na kartce

i

Autor: Getty images Co potrafi narysować 2-latek, a co powinien umieć 3-latek? Oto kamienie milowe rysowania

Rysowanie jest ściśle związane z rozwojem motoryki małej, czyli z rozwojem sprawności rąk i dłoni. Dopóki dziecko nie nauczy się chwytać przedmiotów, nie będzie umiało utrzymać kredki w dłoni, a dopóki jego sprawność manualna nie osiągnie odpowiedniego poziomu – nie będzie potrafiło przesuwać kredką po papierze. Ale to nie wszystko: kolejnym etapem rozwoju jest umiejętność świadomego stawiania kresek.

Zobacz, jak wygląda nauka rysowania i jakie kroki milowe w tej dziedzinie i w jakim wieku powinno osiągać dziecko.

Niekontrolowane bazgroły po 15. miesiącu życia

Aby rysować, dziecko musi mieć pewną sprawność motoryczną dłoni, umożliwiającą mu manipulowanie palcami, trzymaniem w nich ołówka, kredki czy pędzla. Ok. 15. miesiąca życia maluch zazwyczaj chwyta kredkę całą dłonią (tzw. chwyt dłoniowy). Nie umie jeszcze kontrolować ruchów swoich rąk, dlatego jego pierwsze rysunki to bazgroły. 

Kreski, maźnięcia nie mają określonego kształtu, a rysowanie na tym etapie jest po prostu zabawą, która pokazuje malcowi zasadę przyczyna-skutek i treningiem, który uczy rozwijania koordynacji ruchowej i koordynacji ruchowo-wzrokowej. Warto pozwolić dziecku na rysowanie, kupując mu grube kredki, bo to dla malca doskonałe ćwiczenie rąk i dłoni. 

Czytaj również: Jak interpretować rysunki dziecka? Czy rysunki dziecka odzwierciedlają jego emocje?

Rysowanie po śladzie - szlaczki do wydruku

Koła i spirale po 2. roku życia

2-latek tworzy tzw. kontrolowane bazgroły: jego dzieła są spontanicznymi kreskami, pętlami i spiralami. Są bardziej precyzyjne niż pół roku wcześniej, bo i umiejętności dziecka są większe: dwuletni maluch trzyma ołówek mocno, używając kciuka i pierwszych dwóch palców (tzw. chwyt trójnożny). Nadgarstek dziecka jest uniesiony, palce trzymają kredkę wysoko. 

Zwykle dwulatek rysuje już wiodąca ręką, czyli prawą, jeśli jest praworęczny lub lewą - jeśli jest leworęczny. 

W tym wieku mały artysta odkrywa już związek między wykonywanymi przez nie ruchami a znakami, które wychodzą spod kredki, dlatego zaczyn celowo powtarzać ruchy.

Może próbować narysować człowieka zaczynając od trzech gółek (głowy i oczu), ale ich proporcje nie będą prawidłowe - wszystkie kółka będą duże i jednakowych rozmiarów. 

Głowonogi u trzylatka 

3 lata to wiek, w którym proces rysowania wchodzi w nowy etap. Dziecko trzyma ołówek nisko, przy jego czubku, między pierwszymi dwoma palcami a kciukiem (jeśli tego nie robi, warto nauczyć go trzymać ołówek prawidłowo). W wieku 3 lat maluch umie skoncentrować się na rysowaniu przez 10-15 minut. 

Zaczyna rysować konkretne kształty, ponieważ zwiększa się ich umiejętność motoryczna i koordynacja ręka-oko. 3-letni malec potrafi już narysować koła i kwadraty, krzyże (plusy), kropki. Te kształty są treningiem do nauki pisania w przyszłości.

W tym wieku dziecko zaczyna też tworzyć głowonogi, czyli pierwsze portrety ludzi. Głowonogi, bo zazwyczaj są to rysunki głowy z nogami bez tułowia. To naturalny etap, który powtarza się u każdego niemal dziecka. W trzecim roku zmienią się w dwa małe koła, które są równoległe, wewnątrz dużego koła. 

Zdolność do narysowania mamy przypominającej do człowieka, czyli składającej się z głowy, tułowia i kończyn, dziecko osiąga dopiero w wieku 4-5 lat. 

Według specjalistów trzeci rok życia to moment, w którym dzieci osiągają rozwój motoryczny umożliwiający im rysowanie czy używanie nożyczek w podstawowym zakresie. Kolejne etapy będą jednak doskonalone jeszcze przez wiele następnych miesięcy i lat. 

Świadome rysowanie trzylatka

Pierwsze dzieła dziecka to nic nie mówiące bazgroły. Dziecko nie ma konkretnego pomysłu na rysunek, bo jest na to jeszcze za małe. Warto jednak rysować mu kotki czy słoneczko, aby nauczył się, że rysowanie ma na celu przedstawienie czegoś lub kogoś. 

Psychologowie twierdzą, że dopiero trzylatek jest w stanie tworzyć „z intencją”, co oznacza, że ​​pomyśli o kotku i spróbuje go narysować. Nawet jeśli to, co stworzył, nie wygląda jak kotek, to jednak malec miał intencję, aby go narysować. 

W wieku 3 lat maluch zaczyna też rozumieć, że ma zdolności twórcze: jest w stanie przeanalizować obraz, który ma w głowie i spróbować odtworzyć go na kartce.

Spis treści

  1. Niekontrolowane bazgroły po 15. miesiącu życia
  2. Koła i spirale po 2. roku życia
  3. Głowonogi u trzylatka 
  4. Świadome rysowanie trzylatka
Co powinien umieć trzylatek idący do przedszkola?