Spis treści
- Nauka małego dziecka to sztuka łączenia przyjemnego z pożytecznym
- Edukacja małego dziecka: zabawa ważniejsza od zeszytu i książki
Rozwój dziecka leży na sercu każdemu rodzicowi. Ale jak uczyć małe dziecko, by go nie zniechęcić? Na czym tak naprawdę polega edukacja małego dziecka?Dzieci to mali odkrywcy. Codziennie dostrzegają i zapamiętują wiele szczegółów. Zadaniem rodziców i opiekunów jest stworzenie im jak największej liczby okazji do poznania świata, otoczenia i samych siebie.
Nauka małego dziecka to sztuka łączenia przyjemnego z pożytecznym
Zabawa jest integralną częścią życia dziecka oraz niezbędnym czynnikiem w okresie jego rozwoju i dorastania. Małe dzieci mają niespożytą ilość energii. Skupienie ich uwagi na dłużej niż 3 minuty jest zadaniem niełatwym. Czas nauki powinien więc być wypełniony wieloma atrakcjami. Aktywne formy edukacji podtrzymują zainteresowanie oraz koncentrację dziecka. Rozwijają także jego spostrzegawczość, pamięć słuchową i wzrokową. Lekcje wzbogacone o taniec, śpiew, recytacje wierszyków lub zajęcia plastyczne stymulują w dzieciach umiejętność twórczego myślenia. W zabawach grupowych nabywają natomiast naturalną zdolność do rozwiązywania problemów i przezwyciężania trudności. Poznają czym jest rywalizacja, radość zwycięstwa lub gorycz porażki. Kontakt z rówieśnikami stymuluje również rozwój społeczny dziecka, które uczy się współpracy i budowania więzi z innymi.
Edukacja małego dziecka: zabawa ważniejsza od zeszytu i książki
Zabawy ruchowe, tematyczne oraz konstrukcyjne często wykorzystuje się podczas nauki języków obcych. Wzbogacenie programu nauczania o różnego rodzaju aktywności zwiększa zaangażowanie dziecka i przynosi znacznie lepsze efekty. Dzięki tym metodom, maluch przyswaja nowy język w sposób całkowicie naturalny. Gry i zabawy intelektualne służą także powtórce materiału w różnorodnych technikach i kontekście. - Alternatywą dla tradycyjnych metod nauczania są zabawy pozwalające dzieciom osłuchać się z obcym językiem. Dzięki nim, dzieci uczą się nowych wyrazów poprzez praktyczne zastosowanie ich znaczeń – mówi Agnieszka Godlewska – Wawrzyniak, nauczyciel w Centrum Helen Doron Early English. - Przykładowo, dzieci słysząc instrukcje „let’s run” zaczynają biegać po sali, kilkakrotnie powtarzając ten zwrot – dodaje ekspertka. W ten sposób można także szybciej zauważyć efekty nauki – małe rozumieją polecenie nauczyciela, ponieważ reagują na nie wykonując konkretną czynność. Dzieci szybciej poznają nowe słowa także poprzez dodatkowe pokazywanie ich znaczeń, na przykład wskazując części ciała, o których śpiewają piosenkę. Każda zabawa ma określony wpływ na dziecko i sprawia, że dzięki niej nabywa ono nowych umiejętności. Jeśli dziecko wykona poprawnie jakąś czynność, warto go pochwalić. Dzięki temu, sprawimy mu ogromną satysfakcję i zmotywujemy do dalszej aktywności, a nowe doświadczenie lepiej utrwali się w jego pamięci.
materiały prasowe