Czy chłopcy zaczynają mówić później? Wiadomo, dlaczego może się tak wydawać

2025-02-12 15:29

Chłopcy zaczynają mówić później od dziewczynek - z taką opinią można spotkać się dość często. Okazuje się, że to nieprawda. I że w wieku dwóch lat zarówno chłopcy, jak i dziewczynki powinni znać określoną liczbę słów. Z tym, że warto wiedzieć o czymś jeszcze.

Czy chłopcy zaczynają mówić później? Wiadomo, dlaczego może się tak wydawać

i

Autor: Getty Images

Różne tempo rozwoju chłopców i dziewczynek budzi kontrowersje i wątpliwości. Jednym z mitów jest ten dotyczący różnic w nauce mówienia. Biorąc pod uwagę indywidualny rytm rozwoju - zarówno dziewczynek, jak i chłopców - dziecko w wieku dwóch lat powinno już używać nawet 500 słów.

Czy 2-latek ma jeszcze czas, by nauczyć się mówić?

Rozwój mowy dziecka trwa od jego narodzin i składa się z następujących po sobie etapów.

W mediach społecznościowych, na profilu żłobka Językiem Żyrafy, pojawił się filmik na temat rozwoju mowy 2-latka. To zdaniem ekspertów wiek, kiedy dziecko powinno już posiadać kompetencje językowe.

Według wychowawczyni dzieci w wieku żłobkowym, nie ma żadnych wątpliwości, że dziecko w wieku dwóch lat:

  • mówi budując krótkie, proste zdania,
  • mówi znając od 60 do 500 słów,
  • jest w normie rozwojowej zarówno wówczas, gdy zna 60, 200 czy więcej słów.

Niewykluczone, że mit na temat późniejszego nabywania kompetencji językowych przez chłopców wziął się z błędnych obserwacji. Być może ktoś kiedyś zauważył iż chłopcy znają mniej słów niż dziewczynki - co, według współczesnej wiedzy nie stanowi o żadnych nieprawidłowościach. Dopóki 2-latek zna 60 lub więcej słów - bez względu na płeć - nie ma żadnego powodu do niepokoju. Jeśli jest inaczej - warto zgłosić się z dzieckiem do logopedy. 

Słowniczek mowy 2-latka: to ważne

Wychowawczyni ze żłobka Językiem Żyrafy podkreśla też, że bardzo ważną rolą rodziców jest prowadzenie słowniczka dwulatka. Warto w nim zapisywać słowa, które używa dziecko i... tak, liczyć je, by wiedzieć, czy rozwój mowy przebiega w sposób prawidłowy, czy nie.

Kolejną ważną rzeczą jest, by jako słowo traktować również wyrazy dźwiękonaśladowcze. Np. bruum (samochodzik), mniam mniam (smaczne) czy hau, hau (pies) lub inne onomatopeje, których dziecko używa na określenie rzeczy, zwierząt, zjawisk, itd.

Tak samo z krótkimi zaimkami czy zaimkami, jak np. to, tu, tam itd.

Wiedząc iloma słowami posługuje się 2 letnie dziecko - możemy dowiedzieć się, czy nasz niepokój o jego rozwój mowy jest uzasadniony, czy nie. Przy czym - nie należy porównywać kompetencji językowych dzieci - ani tej samej, ani innej płci.

Wiele osób podziękowało za garść przydatnych informacji. Pojawiło się też sporo komentarzy, których autorzy w pełni zgadzają się z zawartością filmiku, np.

Zdecydowanie się zgadzam! ❤️Jestem mamą chłopca z opóźnionym rozwojem mowy, ile się nasłuchałam, że chłopcy później mówią i że ma jeszcze czas. Niestety to nie prawda i warto o tym wiedzieć 🙂

M jak Mama Google News
Autor: