Prawnym obowiązkiem każdego kierowcy jest przewożenie dziecka w foteliku samochodowym. Ale sam fotelik to za mało: by skutecznie spełniał swoje zadanie, musi być odpowiednio dobrany i prawidłowo zamontowany. Jak dobrać idealny fotelik samochodowy dla dziecka?
Spis treści
- Co to znaczy "dobrać" fotelik dla dziecka?
- Grupy wagowe fotelików samochodowych
- Co to jest homologacja ECE?
- Wyniki testów zderzeniowych fotelików
- Fotelik dobierz do swojego samochodu!
- Fotelik z systemem Isofix
- Gdzie zamontować fotelik samochodowy?
- Kiedy zmienić fotelik dla dziecka na większy?
- Czy warto kupować używane foteliki samochodowe?
Co to znaczy "dobrać" fotelik dla dziecka?
Właściwy dobór fotelika samochodowego jest trudny. Są modele, które w testach zderzeniowych fotelików spełniają minimum wymagań, ale są też takie, które zdają je na piątkę, i o tym też warto wiedzieć. Aby dobrać właściwy fotelik, warto przyjrzeć się wynikom testów, dostępnych np. na stronie fotelik.info.pl.
Kolejnym krokiem, aby dziecko w samochodzie było bezpieczne jest montaż fotelika w samochodzie. Okazuje się jednak, że z tym też mamy problem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez agencję badawczą PBS DGA na zlecenie KRBRD, tylko 62 proc. dzieci jest prawidłowo przewożonych w fotelikach.
Rodzice często nie wiedzą, jak zamontować fotelik samochodowy, aby spełniał on swoje zadanie zwiększania bezpieczeństwa. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, z którego dowiecie się m.in, jak przewozić dziecko w samochodzie, jak zamontować fotelik samochodowy i jakie są rodzaje nosidełek i fotelików.
Dla waszej wygody podzieliliśmy go na dwie części. W pierwszej znajdziecie informacje, jakie kryteria trzeba uwzględnić, planując zakup, i na co zwrócić szczególną uwagę. W drugiej – jak go używać, by zapewnić dziecku bezpieczeństwo.
Grupy wagowe fotelików samochodowych
Dopasuj fotelik nie tylko do wagi, ale też i wieku dziecka. Waga dziecka jest podstawowym kryterium doboru fotelika – na wielu modelach jest jednak pomocnicza informacja co do wieku, jakie można przewozić w foteliku. Foteliki samochodowe dla dzieci podzielone są według pięciu głównych grup wagowych:
- 1. grupa 0 dla niemowląt o wadze mniejszej niż 10 kg
- 2. grupa 0+ dla niemowląt - o wadze mniejszej niż 13 kg
- 3. grupa I dla niemowląt - o wadze od 9 do 18 kg
- 4. grupa II dla dzieci o wadze od 15 do 25 kg
- 5. grupa III dla dzieci o wadze od 22 do 36 kg.
Ale wybór jest znacznie większy – można kupić modele fotelików samochodowych 0–10 kg, 0–13 kg, 0–18 kg, 0–25 kg, 9–18 kg, 9–25 kg, 9–36 kg, 15–25 kg, 15–36 kg, 22–36 kg. Dlatego przed zakupem fotelika trzeba wiedzieć, ile aktualnie waży maluszek, zwłaszcza jeśli kupujecie kolejny fotelik.
Kupując zaś fotelik dla niemowlaka, warto wiedzieć, że nadają się dla niego wyłącznie foteliki dozwolone od urodzenia (stosowna informacja zawsze jest w opisie danego modelu). Powinny mieć tzw. wkładkę redukcyjną, czyli rodzaj małego materacyka z bocznymi osłonkami, który dodatkowo chroni przed kołysaniem się główki na boki.
Co to jest homologacja ECE?
Fotelik musi mieć homologację ECE, czyli europejski certyfikat bezpieczeństwa, oznaczony symbolem ECE R44. Oznacza on zgodność wyrobu z wymaganiami technicznymi, jakie obowiązują w Europie i są określone prawnie. Homologacja dopuszcza dany model fotelika do sprzedaży, ale warto wiedzieć, że przepisy wymagają jedynie, aby spełnione zostały minimalne wymagania techniczne.
Wyniki testów zderzeniowych fotelików
Przeprowadzają je niezależne organizacje konsumenckie, np. ADAC, ANWB czy OEAMTC. W tzw. crashtestach oceniany jest poziom bezpieczeństwa danego modelu. Fotelik, który spełnia najwyższe normy, dostaje pięć gwiazdek, najsłabszy tylko jedną. Jeśli fotelik dobrze wypadł w testach zderzeniowych, to jest prawie pewne, że producent się tym pochwali, jeśli wypadł kiepsko – taka informacja na pewno nie znajdzie się w opisie modelu.
Testy przeprowadzane są co roku i model, który słabo wypadł w jednym teście, w następnym może mieć dużo lepsze wyniki, bo producent poprawił jego jakość. Wyniki testów możesz znaleźć np. na stronie www.fotelik.info. Gdyby oba wybrane przez ciebie modele ocenione zostały tak samo, wybierz ten, który daje się stabilniej zamocować.
Fotelik dobierz do swojego samochodu!
Nie każdy model fotelika samochodowego można stabilnie zamontować w każdym aucie, tymczasem jest to jeden z najistotniejszych elementów zapewniających bezpieczeństwo dziecku. Najlepiej wspólnie ze sprzedawcą zamocować kilka modeli na próbę w samochodzie, by sprawdzić, czy pasy samochodowe trzymające fotelik są odpowiednio naciągnięte i który z modeli zamocowany jest sztywniej.
Zdarza się, że samochodowe pasy bezpieczeństwa są zbyt krótkie. W takiej sytuacji warto sprawdzić, czy producent fotelika dopuszcza inny sposób montażu (np. alternatywną drogę przeprowadzenia pasów).
Przeczytaj również: Czy warto kupować fotelik samochodowy na lata?
Fotelik samochodowy 0-13 kg. Jaki fotelik dla niemowlaka? Nasz ranking 2021
Fotelik z systemem Isofix
System Isofix pozwala szybko i stabilnie zamontować fotelik w aucie bez użycia samochodowych pasów bezpieczeństwa. Tworzą go sztywne uchwyty, zamontowane na stałe w aucie między oparciem a siedziskiem (albo na specjalnej bazie, którą dokupuje się wraz z fotelikiem) oraz zaczepy znajdujące się na foteliku. Fotelik mocuje się, zatrzaskując uchwyty.
System jest dość drogi, często dwukrotnie przekracza wartość fotelika, ale umożliwia zamontowanie go w sposób dużo bardziej stabilny niż za pomocą samochodowych pasów bezpieczeństwa. Inwestując w niego, koniecznie weź jednak pod uwagę wyniki testów zderzeniowych, bo Isofix poprawia bezpieczeństwo tylko wtedy, kiedy jest stosowany z fotelikiem wysokiej jakości.
Zobacz, co zdaniem eksperta znaczy "fotelik na piątkę"
Gdzie zamontować fotelik samochodowy?
Najbezpieczniejszy jest środek tylnej kanapy (wyposażony w pasy bezpieczeństwa albo mocowanie Isofix). Jest oddalony od drzwi i zapewnia najlepszą ochronę w wypadku bocznego uderzenia.
Niemowlę w foteliku samochodowym może być przewożone jedynie tyłem do kierunku jazdy, na sztywno, zgodnie z zaleceniami producenta. Podczas zderzenia czołowego głowa osoby, która siedzi przodem, zostaje bowiem rzucona do przodu z olbrzymią siłą – szyja maluszka nie wytrzyma takiego obciążenia. Fotelik nie może ruszać się na boki, w przód ani w tył. Zapinając go pasami, koniecznie przeczytaj instrukcję.
Większość ekspertów radzi, by naciągać pasy tak mocno, jak się da, bo dzięki temu podczas zderzenia maluszek stabilnie leży w foteliku, i siła odśrodkowa nie wyrzuci go na zewnątrz. Dzięki temu ma szansę wyjść bez szwanku nawet w przypadku dachowania. Wysokość, na jakiej znajdują się pasy, można regulować, a szczegółowe zalecenia są w instrukcji obsługi.
Nie zdejmuj z pasów ochraniaczy – zapobiegają one zsuwaniu się pasów z ramion maluszka. Obowiązek zapinania pasów mają również pasażerowie siedzący na tylnym siedzeniu. Osoby zapięte pasami, w razie zderzenia nie przygniotą fotelika ciężarem swojego ciała.
Czytaj również: Czy wolno wozić dziecko na przednim siedzeniu auta?
Wozisz w ten sposób niemowlę samochodem? Oto błąd, który popełnia wielu rodziców!
Kiedy zmienić fotelik dla dziecka na większy?
Niemowlak korzystający z fotelika 0–13 kg może dotykać nóżkami oparcia siedzenia samochodowego, jeśli główka nie wystaje mu powyżej górnej krawędzi, nie waży więcej niż 13 kg, a pasy można zapiąć bez trudu powinien korzystać z fotelika skierowanego tyłem do kierunku jazdy.
Pierwszy fotelik dla dziecka trzeba wymienić na większy wówczas, kiedy waga dziecka przekroczy wartości dopuszczalne dla danego modelu, główka wystaje ponad krawędź albo nie można dopiąć pasów.
Czy warto kupować używane foteliki samochodowe?
Zdecydowanie odradzam zakup fotelików z drugiej ręki. Jako ekspert nigdy bym nie zaoferował klientowi takiego fotelika. Kupując używany fotelik nie ma pewności, że nie brał on udziału w żadnym wypadku, i że nie ma uszkodzeń, które nie zawsze są widoczne.
Zewnętrznie wygląda atrakcyjnie, natomiast wnętrze skorupy, klamry, zaciski mogą mieć mikropęknięcia, które w razie wypadku mogą doprowadzić do tragedii.
Poza tym modele sprzed kilku lat nie gwarantują odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, bo technika idzie naprzód i dzisiejsze foteliki są konstruowane w zupełnie inny sposób. Wreszcie, plastik użyty do produkcji fotelików starzeje się np. pod wpływem działania promieniowania UV, co może mieć negatywny wpływ na trwałość konstrukcji i poziom bezpieczeństwa fotelika.
miesięcznik "M jak mama"