Spis treści
Środowe przedpołudnie było okazją do przyjrzenia się dotychczasowym rezultatom kampanii, której celem jest zachęcenie uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych do spożywania mleka i jego przetworów. Półtora roku intensywnych działań prowadzonych w jej ramach zaowocowało znakomitymi wynikami: na zaproszenie do programu odpowiedziało już blisko 1700 szkół i 175 000 dzieci, w tym 160 placówek i 18 403 uczniów z województwa mazowieckiego.
Mleko w liczbach…
W Polsce produkuje się nieco ponad 12 mld litrów mleka rocznie. Choć pod tym względem zajmujemy 5. miejsce w Unii Europejskiej, spożycie mleka w naszym kraju jest niemal o połowę mniejsze niż średnia unijna i wynosi około 195 litrów na osobę rocznie. Rezultaty badań w zakresie spożycia mleka, w zestawieniu z wynikami tych samych testów uzyskanymi przed rozpoczęciem programu „Mam kota na punkcie mleka”, napawają jednak optymizmem. Z danych przedstawionych przez organizatorów kampanii wynika, że wzrosła zarówno częstotliwość, z jaką młodzi Polacy sięgają po produkty mleczne, jak również wiedza o wartościach odżywczych mleka oraz jego przetworów. Rezultaty badań świadczą o tym, że udało się nam zdobyć uwagę odbiorców kampanii, a co więcej – skłonić do zastanowienia się nad nawykami w zakresie odżywiania - zaznaczyła Marta Jemieljańczuk z Polskiej Izby Mleka.
Rolę dobrych nawyków żywieniowych, które procentują przez całe życie podkreśliła Aneta Średzińska, dietetyk oraz ekspert programu „Mam kota na punkcie mleka”. Regularne spożywanie produktów mlecznych to znakomity sposób na dostarczenie organizmowi szeregu cennych składników odżywczych, z wapniem na czele. Pierwiastek ten służy naszym kościom i zębom nie tylko w okresie ich intensywnego wzrostu i rozwoju, ale także w wieku dorosłym – dodała. Warto pamiętać, że „bank wapnia”, czyli magazyn wapnia w organizmie, nie zapełnia się równomiernie przez całe życie. Aż 90 proc. zapasów organizm gromadzi do 20. roku życia. Im więcej wapnia zmagazynuje młody organizm, tym mniejsze w przyszłości ryzyko wystąpienia chorób wywołanych jego brakiem, na przykład osteoporozy. Dlatego istotne jest, aby w jadłospisie dzieci i młodzieży codziennie gościły 3-4 porcje mleka lub jego przetworów – podkreśliła Średzińska.
…i pod mikroskopem
Druga cześć środowego spotkania należała do dzieci. Na uczniów zaproszonych do udziału w „Mlecznej lekcji” czekał bohater programu, Kot Mleczysław, oraz doświadczeni animatorzy, którzy poprowadzili interaktywne zajęcia według specjalnie stworzonego scenariusza, łączącego edukację z zabawą. Najpierw, przy wykorzystaniu gier, rebusów i rymowanek, dzieci dowiedziały się, jaki jest skład mleka, które witaminy i minerały ono zawiera, a także dlaczego warto „mieć kota na punkcie mleka” podczas komponowania codziennej diety. Uczniowie z zapałem rozwiązywali mleczne zagadki, układali krzyżówkę o tematyce mlecznej, a na koniec wzięli udział w serii eksperymentów z mlekiem w roli głównej. Pod okiem animatorów dzieci własnoręcznie przygotowywały ser. Dowiedziały się też, w jaki sposób stworzyć „mleczny zachód słońca” za pomocą światła latarki i szklanki z wodą, do której powoli dodaje się mleko. Przez cały czas wysiłkom uczniów kibicował Kot Mleczysław. W finale spotkania sympatyczny bohater mlecznej kampanii wręczył dzieciom dyplomy i pozował z nimi do pamiątkowego zdjęcia.
O programie
Celem trzyletniej kampanii „Mam kota na punkcie mleka” jest edukacja w zakresie właściwości odżywczych mleka i produktów mlecznych. Inicjatorem kampanii jest Polska Izba Mleka oraz Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Program finansowany jest ze środków Unii Europejskiej, Rządu Rzeczpospolitej oraz Funduszu Promocji Mleka.