Spis treści
Problem próchnicy wśród młodych Polaków jest poważny. Jak wynika z raportu Ipsos, przygotowanego na zlecenie Wrigley Poland, dotyczy aż 72% dzieci w wieku szkolnym. W największym stopniu dotyka dzieci w wieku 5-9 lat, gdzie odsetek chorych sięga 76 procent.
Badania wskazują na zależność między wielkością miejsca zamieszkania, a występowaniem próchnicy: z problemem częściej borykają się dzieci żyjące w miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców lub na wsiach. Niestety nawet w większych aglomeracjach odsetek najmłodszych dotkniętych próchnicą nie spada poniżej 70 procent. Powszechność problemu jest więc niezaprzeczalna.
Jak walczyć z próchnicą wśród dzieci?
Stomatolodzy od lat podkreślają, że kluczem do sukcesu w walce z próchnicą jest odpowiednia profilaktyka i higiena jamy ustnej. Co to jednak dokładnie znaczy? - Unikanie częstego spożywania produktów spożywczych z cukrem, oczyszczanie zębów co najmniej 2 razy dziennie, używanie dodatkowych akcesoriów do higieny jamy ustnej, takich jak płyn do płukania czy nić dentystyczna, to podstawa profilaktyki przeciwpróchniczej. Jeżeli nie mamy przy sobie szczoteczki, warto skorzystać z bezcukrowej gumy do żucia. Samą szczoteczkę powinniśmy wymieniać na nową najlepiej co 2-3 miesiące – mówi prof. dr hab. n. med. Dorota Olczak-Kowalczyk, konsultant krajowy ds. stomatologii dziecięcej.
Niestety, badania wskazują, że większość najmłodszych nie przestrzega tych prostych zasad. Dzieci mają wymieniane szczoteczki do zębów niedostatecznie często, a ponad połowa z nich nie używa akcesoriów higieny jamy ustnej innych niż szczoteczka do zębów. Można więc przypuszczać, że świadomość społeczna na temat profilaktyki jest wciąż niska. Znaczącą rolę w budowaniu tej świadomości wśród odgrywają rodzice, opiekunowie i edukatorzy. - Potrzebne są konsekwentne i długofalowe działania edukacyjne, które będą kształcić prawidłowe nawyki już u najmłodszych dzieci. Tak, aby w przyszłości stały się czymś naturalnym, przekazywanym kolejnym pokoleniom – dodaje prof. dr hab. n. med. Olczak-Kowalczyk
Jedną z inicjatyw podejmujących walkę z próchnicą jest program edukacyjny Dziel się Uśmiechem, w ramach którego już od ponad 5 lat na terenie całej Polski odbywają się zajęcia edukacyjne dla uczniów szkół podstawowych. Podczas lekcji poruszane są tematy profilaktyki i higieny jamy ustnej, zbilansowanej, zdrowej diety oraz aktywnego stylu życia. Mali uczniowie wychodzą z zajęć z dawką praktycznej wiedzy, a także bezpłatnymi materiałami edukacyjnymi, przygotowanymi specjalnie z myślą o dzieciach w wieku wczesnoszkolnym. Do uczniów trafią również pakiety, w który znajdą się przybory niezbędne do higieny jamy ustnej: szczoteczka, pasta do zębów oraz bezcukrowa guma do żucia.
- Polski Czerwony Krzyż od wielu lat jest zaangażowany w działalność prozdrowotną wśród dzieci i młodzieży. W ramach Dziel się Uśmiechem docieramy do najmłodszych z całej Polski i przekazujemy im wiedzę i nawyki, które pomogą zapobiec pojawieniu się próchnicy. Z takiej edukacji skorzystało już 450 tysięcy dzieci, które wzięły udział w naszych lekcjach – mówi Katarzyna Stępińska, Kierownik Działu Programowego Biura Zarządu Głównego Polskiego Czerwonego Krzyża.
Najbliższa, szósta edycja programu rozpocznie się już 8 października br., w ramach której w zajęciach edukacyjnych weźmie udział około 100 tysięcy dzieci.
Dziel się Uśmiechem – informacje o programie
Wspierając walkę z problemem próchnicy wśród dzieci w Polsce, od 2013 roku Mars Polska wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem, przy wsparciu Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego i Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej organizuje lekcje dotyczące prawidłowej higieny jamy ustnej w polskich szkołach podstawowych, w ramach programu „Dziel się Uśmiechem”. Już trzeci rok z rzędu akcję wspiera także Biedronka.
Program „Dziel się Uśmiechem” ma za zadanie budować wśród uczniów świadomość, jak ważna jest troska o zdrowe zęby oraz jak skutecznie dbać o higienę jamy ustnej. Do tej pory 450 000 dzieci uczestniczyło w zajęciach edukacyjnych.
Co roku na realizację programu „Dziel się Uśmiechem” Wrigley przekazuje 1 procent ze sprzedaży dowolnych gum Orbit® kupionych w trakcie trwania akcji. Podczas pięciu poprzednich edycji programu na realizację jego założeń łącznie przekazanych zostało 3 958 326 złotych.
Więcej informacji o programie „Dziel się Uśmiechem” można znaleźć na stronach: www.pck.pl/dzielsieusmiechem oraz www.mojorbit.pl/dziel-sie-usmiechem