Spis treści
„Szkolne smaki” to najnowszy projekt Fundacji BOŚ, realizowany w ramach programu „Aktywnie po zdrowie”. Organizowane w jego ramach konferencje dla zawiadujących szkołami, a także warsztaty kulinarne dla dzieci i pracowników stołówek cieszą się dużym zainteresowaniem w każdym z miast, do którego docierają specjaliści z Fundacji BOŚ. Była Łódź, był Kraków i kilka innych miast. Teraz czas na stolicę.
Polskie dzieci tyją
Najmłodszych, ważących zbyt wiele, w Polsce wciąż przybywa. Jest ich już ponad 18 proc. Tempo przyrostu dzieci z nadwagą jest dziesięciokrotnie większe niż w Stanach Zjednoczonych. Grozi nam epidemia otyłości. Tymczasem dieta małych Polaków to głównie cukier. Prawie 40 proc. je słodycze codziennie, a coraz częściej także frytki. Ulubionym napojem od lat pozostają dosładzane napoje gazowane. Ponad 60 proc. uczniów dostrzega problem. Uważają, że szkoły powinny zaangażować się w promocję zdrowego stylu życia (badanie SWPS). Konieczna jest szeroka edukacja rodzin i osób zarządzających szkołami.
Wzorowa szkoła
Sklepiki oraz stołówki szkolne powinny być miejscem, skąd czerpie się wzory prawidłowego żywienia, nawet jeśli w domach takich wzorów się nie znajduje – przypomina Barbara Lewicka-Kłoszewska, Wiceprezes Fundacji BOŚ. Problem jest poważny, zwłaszcza, że w większości z ponad 40 tysięcy szkół polskich, jadłospisu nie układają dietetycy. Za to w niemalże każdej z nich funkcjonują szkolne sklepiki, których asortyment nie ma nic wspólnego ze zdrową żywnością. Na półkach zamiast warzyw i owoców leżą słone i słodkie przekąski – Chcemy uświadomić kadrze pedagogicznej, że ich zaangażowanie w zmianę nawyków żywieniowych dzieci, jest niezmiernie ważne – wyjaśnia Barbara Lewicka-Kłoszewska.
Po wiedzę do specjalistów
Fundacja BOŚ zaprasza na konferencję. Specjalnie na potrzeby projektu stworzyła portal internetowy, dostępny w zakładce „Szkoły Dobrego Żywienia” na stronie www.aktywniepozdrowie.pl. Znajduje się tam szczegółowy opis projektu, terminarz oraz panel rejestracyjny. Portal ten jest również platformą komunikacyjną z uczestnikami projektu.