W ramach akcji powstał zespół ekspertów, którzy opracowali autorskie scenariusze zajęć radzenia sobie ze stresem – szkolnym i nie tylko. Na jego kanwie „doktorzy clowni” – przeszkoleni wolontariusze Fundacji „Dr Clown” - organizują warsztaty dla dzieci w szkołach tradycyjnych i szpitalnych w ponad 10 miastach i miejscowościach (m.in. Gdańsk, Kielce, Łódź, Szczecin, Toruń, Legionowo, Bydgoszcz). Autorskie zajęcia zawierają elementy relaksacji, bajkoterapii, kinezjologii edukacyjnej, pedagogiki cyrku oraz zabaw interaktywnych i psychoedukacyjnych. Redukują stres, wzmacniają psychicznie, wspierają podopiecznych w zmaganiu się ze smutkiem, strachem i przeciwnościami. Eksperci Fundacji „Dr Clown” przygotowali także zestaw informacji na temat stresu szkolnego oraz porad, ćwiczeń i zabaw dedykowanych rodzicom dzieci oraz profesjonalistom pracującym z dziećmi, a dotyczących tego, jak radzić sobie ze stresem szkolnym i jak z powodzeniem samodzielnie stosować elementy „śmiechoterapii” w celu zadbania o dobrą kondycję psychiczną. Zestaw informacji i porad został opublikowany na dedykowanej akcji stronie internetowej.
Jak przygotować dziecko do nauki?
Bardzo częstą sytuacją stresową dla dzieci są sprawdziany czy inne formy stosowane do sprawdzania wiedzy dziecka. Jedną z przyczyn jest niepewność posiadanej wiedzy czy swoich umiejętności. Aby zminimalizować ten czynnik, warto już od pierwszego dnia szkoły wprowadzić pewne zasady, które ułatwią dziecku przyswajanie wiedzy. Nie wszyscy od razu wiedzą, jak się uczyć, warto pokazać dziecku jak przygotować się nauki i od samego początku wyrabiać dobre praktyki, które będą rozwijać u dziecka:
- ważne, aby dziecko zawsze miało na biurku coś do picia, najlepiej wodę (może być np. z cytryną i odrobiną miodu, można dodać również imbir, cynamon; może być to również herbata owocowa. Ważne aby nie były to sztuczne napoje słodzone)
- warto przygotować miejsce do nauki, tak aby nie było w zasięgu ręki rzeczy rozpraszających (szczególnie zabawek)
- robić przerwy w nauce - najlepiej proste ćwiczenia fizyczne takie jak „pajacyki, kilka przysiadów, ruchy naprzemienne (np. prawy łokieć do lewego kolana - dużo wariantów takich ćwiczeń oferuje Gimnastyka Mózgu Dennisona)
- jeżeli nauka trwa dłużej – zrobić przerwę na krótki spacer
- warto zaproponować dziecku ćwiczenia łączące naukę z zabawą i wspomagające rozwój intelektualny. Mogą to być ćwiczenia na zapamiętywanie, koncentrację, szukanie detali, odtwarzanie ciągów cyfr , liter, wyrazów, historyjki, relacji słowa-cyfry, teksty, wiersze, figury, obce słowa, rozwiązywanie zadań matematycznych, rozpoznawanie prawidłowości, rysowanie z pamięci. Najlepiej wydrukować odpowiedni zapas do teczki i schować np. w szafce w biurku, tak aby dziecko miało łatwy do nich dostęp.