Spis treści
- 1. Zbierz kapitał!
- 2. Zapewnij sobie środki do życia na co najmniej pół roku niezależne od przychodów firmy
Przed tobą fascynująca, ale również pełna wyzwań przygoda p.t. „firma”. Będą wzloty i upadki, ale zawsze pamiętaj, że miarą twojej biznesowej skuteczności jest stan firmowego konta. Pilnuj budżetu firmowego i trzymaj się zasady, że przychody muszą być zawsze większe od kosztów.
Artykuł powstał w ramach akcji MAMA MA BIZNES
1. Zbierz kapitał!
Niektórzy mówią, że da się uruchomić biznes bez pieniędzy. Pewnie tak, ale zajmie to dużo czasu, który przecież i tak kosztuje. Jeśli chcesz działać szybciej, potrzebujesz pieniędzy. Ile? Wylicz! Warto przewidzieć koszty i przyszłe przychody, żeby zobaczyć, czy planowana działalność będzie przynosiła zysk.
To trochę jak waga, której szala „przychody” powinna zdecydowanie przeważać tę z „kosztami”. Koszty powiedzą Ci, ile potrzebujesz pieniędzy na tzw. start, a konkretnie na cały okres, zanim Twoje przychody przeważą koszty. To się nazywa break even point, inaczej próg rentowności, punkt wyrównania. Pamiętaj, aby w cash flow umieścić swoje wynagrodzenie. Ono może być początkowo niewielkie, ale powinno się tutaj znaleźć. Niestety bardzo często się o tym zapomina. Ty nie popełnij tego błędu.
Czytaj również:
Rozpoczęcie działalności na urlopie
Ułatwienia przy zakładaniu firmy
Wskazówka:
- Podsumuj wszystkie koszty początkowe i jednorazowe związane z założeniem i uruchomieniem firmy
- Oszacuj miesięczną wysokość kosztów stałych, które bez względu na przychody trzeba pokryć (księgowa, biuro, abonament telefoniczny, ZUS, twoje wynagrodzenie itd.)
- Zastanów się, ile jesteś w stanie wyprodukować to co planujesz sprzedawać lub ilu klientów dasz radę obsłużyć miesięcznie. Przemnóż te liczby przez cenę, za jaką planujesz oferować swoje produkty i usługi. To będą miesięczne przychody twojej firmy tzw. estymacja
- Zestaw koszty z dwóch pierwszych pozycji do szacowanych przychodów i zacznij pracować nad pierwszym budżetem swojej firmy. Zwiększaj przychody i zmniejszaj koszty, aż uzyskasz satysfakcjonującą cię marżę. Pamiętaj, z marży pokrywasz koszty i uzyskujesz ZYSK. Twoje wynagrodzenie mieści się w tej pierwszej pozycji. ZYSK to środki na rozwój firmy. A teraz rozpocznij świadomą biznesowo i finansowo działalność swojej firmy.
Czytaj:
Skąd się biorą w firmie pieniądze?
Co trzeba wiedzieć o księgowości przed założeniem własnej firmy?
2. Zapewnij sobie środki do życia na co najmniej pół roku niezależne od przychodów firmy
Pół roku to minimum, jeśli planujesz uruchomić firmę, która ma na celu rozwój. Jeśli chcesz być wolnym strzelcem (ang. freelancer), to mechanizm jest prostszy: pracujesz – zarabiasz, nie pracujesz – nie zarabiasz. Zachęcam Cię do budowania biznesu z określoną wartością i wielkością, opartą na pracy ludzi, a nie tylko Twojej. Wtedy możesz doprowadzić do sytuacji, że firma pracuje i zarabia, nawet wtedy, gdy Ty np. odpoczywasz.
Czytaj:
Tworzenie strony internetowej - dobre praktyki
Biznes w sieci - czy warto go prowadzić?
Środki do życia zapewnij sobie w postaci wielokrotności swoich miesięcznych kosztów albo partnera, który w tym czasie weźmie na siebie ciężar Waszego utrzymania. Ważne, abyś miała to przegadane ze sobą i/lub partnerem od początku. Wcześniej zachęcałam cię do wpisania swojego wynagrodzenia w koszty stale firmy. Dokładnie tak! Nic się w tym zakresie nie zmienia.
Czytaj:
Sklep internetowy - biznes bez wychodzenia z domu
Wsparcie dla mam - wywiad z minister Andżeliką Możdżanowską
Pamiętaj tylko o tym, że przychody w młodej firmie pojawiają się powoli, dlatego musisz mieć osobistą poduszkę finansową, abyś mogła skupić się na sprzedaży, marketingu i rozwoju firmy. Wraz z przychodami firmy i zaplanowanym wynagrodzeniem, powoli przestawaj korzystać z poduszki finansowej. Wskazówka:
- Podsumuj swoje miesięczne koszty utrzymania, aby określić kwotę potrzebną na poduszką finansową.
- Przemnóż je przez 6 lub 12 miesięcy
- Odłóż taką sumę na rachunku oszczędnościowym i dopiero wtedy zabierz się za zakładanie firmy. Pamiętaj, te pieniądze możesz wydać na utrzymanie siebie i rodziny w czasie pierwszych miesięcy działalności firmy. To nie są pieniądze na utrzymanie firmy i na pokrycie kosztów jej funkcjonowania.
Czytaj:
Sprzedaż: kto jest moim klientem i jak do niego dotrzeć?
Odkryj, co naprawdę chcesz robić
NETWORKING –skuteczne narzędzie w rozwoju biznesu
Dominika Nawrocka - założycielka organizacji Kobieta i Pieniądze zajmującej się edukacją finansową, marketingową i biznesową kobiet (www.kobietaipieniadze.pl). Autorka dwóch książek "Kobieta i Pieniądze. 7 kroków edukacji finansowej dla kobiet" i "Ekspertka. Książka dla kobiet, które mają dużo do powiedzenia."
Zawodowo przez 14 lat związana z branżą marketingową, międzynarodowymi i polskimi korporacjami, gdzie kierowała zespołami konsultantów, a także zarządzała projektami komunikacyjnymi dla ponad 50 polskich i światowych marek. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz Szkoły Głównej Handlowej (studia doktoranckie).