NETWORKING –skuteczne narzędzie w rozwoju biznesu

2019-02-28 12:19

Budowanie i podtrzymywanie relacji, czyli networking, to skuteczne narzędzie rozwijania biznesu. Pomaga pozyskiwać klientów i partnerów handlowych. Jego popularność w Polsce rośnie, szczególnie wśród przedsiębiorców, którzy dopiero stawiają w biznesie pierwsze kroki.

Networking

i

Autor: Getty images

W wielu podręcznikach możemy przeczytać, że networking to bardzo ważny element nie tylko relacji biznesowych, lecz także międzyludzkich. Umożliwia nawiązywanie kontaktów, pozyskiwanie informacji, buduje dobrą przestrzeń służącą konfrontowaniu swojego pomysłu biznesowego z kimś bardziej doświadczonym. To taka kompleksowa wymiana wiedzy, szansa na zdobywanie dodatkowych umiejętności, a później solidarne dzielenie się nimi.

Artykuł powstał w ramach akcji MAMA MA BIZNES

Spis treści:

  1. Spotkanie networkingowe
  2. Zdolności interpersonalne
  3. Pomoc i wsparcie
  4. Nawiązywanie relacji
  5. 10 zasad dobrego networkingu

Spotkanie networkingowe

Pisząc o networkingu autorzy często zapominają o jeszcze jednym jego elemencie i to być może najważniejszym i  decydującym o jego powodzeniu – przyjemności ze spotkania z drugim człowiekiem. Networking, czyli umiejętność nawiązywania i podtrzymywania sieci kontaktów, zyskuje na znaczeniu w kontekście biznesowym.

Coraz więcej przedsiębiorców postrzega go jako skuteczne narzędzie rozwijania firmy, ponieważ umożliwia pozyskiwanie klientów, znalezienie partnerów i zwolenników oferowanych usług czy produktów, a przede wszystkim sprzyja tworzeniu się trwałych relacji zawodowych.

Czytaj:

Podnoś swoje kompetencje

Biznes w sieci - czy warto go prowadzić?

Jednak w takich kontaktach liczy się nie tylko profesjonalizm, wspólny interes czy inne „racjonalne” względy.  Nie mniej ważne jest emocjonalne zaangażowanie w relację z druga osobą. Jeżeli nowo poznany człowiek jest dla nas ciekawą osobowością to dalsze kontakty będą dla nas czymś naturalnym i łatwiej nam będzie podtrzymywać taką znajomość.

Czytaj:

Ułatwienia przy zakładaniu firmy       
Mama zakłada własną firmę          

Rozpoczęcie działalności na urlopie      

Zdolności interpersonalne

Wbrew stereotypom networking ma niewiele wspólnego z kolekcjonowaniem wizytówek. Wymaga za to pewnych umiejętności interpersonalnych. Co w takim razie można poradzić osobom, które sądzą, że takich umiejętności nie posiadają?

Po pierwsze każdej rzeczy można się nauczyć. Wprawdzie nie każdy dochodzi we wszystkim do perfekcji, ale czasem podstawowe umiejętności wystarczą, żeby osiągnąć spodziewane efekty. Takim „szybkim” treningiem, jaki możemy zrobić jest uświadomienie sobie, jak bardzo ważne jest dla nas bywanie w różnych środowiskach. Nawet jeżeli nie czujemy się komfortowo w nowej sytuacji, starajmy się myśleć pozytywnie. I nie stawiajmy sobie zbyt wysokiej poprzeczki. Nawet jeden dobry kontakt może odmienić nasze życie.

Poznawanie przedsiębiorców, ekspertów i specjalistów z różnych branż dzięki udziałowi w specjalistycznych konferencjach, szkoleniach czy warsztatach należy traktować jako szansę opowiedzenia o swojej koncepcji biznesowej. To także pewnego rodzaju analiza rynku. Często finałem takich rozmów jest deklaracja współpracy i wieloletnie kontrakty, czyli obustronne korzyści.

 W networkingu ważna rola przypada zasadzie wzajemności. A więc otwartość i chęć pomocy innym wraca do nas w ten sam sposób – życzliwość rodzi życzliwość.  Dlatego wszyscy nieśmiali też mają szansę w pełni skorzystać z tej formy rozwoju. Czasem wystarczy życzliwy uśmiech, aby rozpocząć długotrwałą i satysfakcjonującą obie strony współpracę.

Czytaj:

Dwie finansowe wskazówki na start!

Skąd się biorą w firmie pieniądze?

Pomoc i wsparcie

Celem networkingu jest bowiem udzielanie sobie wzajemnej pomocy i wsparcia. Mając w gronie wsparcia znajomego prawnika albo księgowego, można skorzystać z jego pomocy, a później odwdzięczyć się pomocą, informacjami ze swojej sfery działań biznesowych. Dodatkową korzyścią jest wymiana wiedzy, możliwość uzyskania wsparcia i zasięgnięcia dobrej rady osoby bardziej doświadczonej. To istotne zwłaszcza dla przedsiębiorców, którzy w biznesie stawiają dopiero pierwsze kroki.

Osoby, które zaczynają swoją przygodę z biznesem, często działają samotnie. W odróżnieniu od korporacji i dużych firm, nie mają za sobą wsparcia zespołu. Dlatego możliwość skonfrontowania pewnych opinii, przypuszczeń z kimś, kto przecierał podobne szlaki wcześniej jest bezcenna. Może wzmocnić naszą osobistą barierę ochronną.

Czytaj:

Sklep internetowy - biznes bez wychodzenia z domu

Czasami skłania do zmodyfikowania pomysłu, bezpieczniejszego osadzenia go w realiach rynku. Ponadto dzięki relacjom networkingowym rodzą się trwałe partnerstwa strategiczne, zyskuje się liczne grono klientów. Networking jest przydatny w każdej branży: począwszy od usług, a skończywszy na produkcji.

Sieć Przedsiębiorczych Kobiet od kilku lat organizuje spotkania networkingowe dla kobiet, które prowadzą własne biznesy lub dopiero stawiają w nim pierwsze kroki. Cieszą się one dużym zainteresowaniem i mają wierną grupę zwolenniczek. To, co najbardziej przyciąga uczestniczki naszych spotkań, to niezwykle przyjazna atmosfera, w której każdy może czuć się swobodnie.

Nawet osoby, które postrzegają siebie jako mało towarzyskie, doskonale odnajdują się na naszych spotkaniach. Zapewne jest to „dobra energia” i wiara w ludzi płynąca od uczestniczek spotkań Sieci.

Czytaj:

Work – life balance przedsiębiorczej mamy. Czy to mit?      

Narzędzia online, które pomogą ci w prowadzeniu działalności       

Nawiązywanie relacji

Kobietom w przeciwieństwie do mężczyzn, dużo łatwiej przychodzi nawiązywanie kontaktów. Trudności sprawia im czasami przekucie relacji o charakterze towarzyskim w relację biznesową.

Kobiety bardziej doceniają znaczenie networkingu. Szczególnie w momencie, w którym podejmują decyzję o założeniu własnej firmy. Wtedy potrzeba skorzystania z doświadczeń innych kobiet, którym udało się osiągnąć sukces albo są na podobnym etapie, jest bardzo duża.

Na networking jest coraz większe zapotrzebowanie, mimo że w Polsce stawia pierwsze znaczące kroki. Świadczy o tym chociażby popularność naszych spotkań Sieci Przedsiębiorczych Kobiet. W ciągu sześciu lat naszej pracy zorganizowałyśmy ponad 150 spotkań networkingowych dla kobiet, w których wzięło udział 15 tys. uczestniczek.

Networking to połączenie pracy z przyjemnością. Jeżeli odnajdziesz radość ze spotkania z druga osobą, twój biznes nabierze nowego rozpędu, nowej energii, jaką może nam dać optymizm i dobre rady życzliwej rozmówczyni.

Czytaj:

Co trzeba wiedzieć o księgowości przed założeniem własnej firmy?

Sprzedaż: kto jest moim klientem i jak do niego dotrzeć?

Odkryj, co naprawdę chcesz robić

10 zasad dobrego networkingu

  1. Bądź wcześnie
  2. Bądź pozytywna
  3. Interesuj się innymi   
  4. Nie sprzedawaj
  5. Stój – nie siadaj
  6. Nie stój sama
  7. Rozmawiaj z nieznajomymi
  8. Nie zostawiaj rozmówcy samego
  9. Bywaj regularnie
  10. Baw się

Dorota Czekaj - współzałożycielka, fundatorka i wiceprezeska zarządu Fundacji Przedsiębiorczości Kobiet, współzałożycielka Funduszu Inwestycyjnego Black Swan. Przenosi na platformę organizacji non-profit oraz biznesu doświadczenia 20-letniej pracy menedżerskiej w korporacji, w szczególności kompetencje w zakresie marketingu, sprzedaży i komunikacji.

Obecnie dzieli się doświadczeniem jako niezależny konsultant. Z wykształcenia prawnik, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, uzyskała dyplom typu MBA programu Copernic na francuskich uczelniach m.in. Institut d’Etudes Politiques (Science Po) i Ecole de Mines de Paris. Matka 4 dzieci.