Gry komputerowe to coś, bez czego coraz trudniej wyobrazić sobie życie współczesnych dzieci. Choć to nie pierwsze pokolenie, które gra w gry komputerowe, eksperci biją na alarm zwracając uwagę na skalę uzależnień czy autyzmu wirtualnego.
Karolina Gunia, psycholog na co dzień pracująca z dziećmi i młodzieżą zwraca uwagę rodziców na gry, które mogą okazać się najbardziej niebezpieczne.
Ulubione gry komputerowe i ich wady
Na liście gier, które mogą stanowić zagrożenie dla dzieci znalazły się cztery tytuły. Prawdopodobnie wielu rodziców dzieci w wieku szkolnym doskonale zna te nazwy. Psycholożka postanowiła wskazać na ryzyko, które wiąże się z każdą z nich.
Na pierwszym miejscu znajduje się Roblox.
Jak pisze Karolina Gunia, warto, by rodzice zwrócili w uwagę, że w tym przypadku niebezpieczne może okazać się:
brak pełnej kontroli nad treściami i możliwość interakcji z nieznajomymi.
Kolejne gry i czynniki, na które rodzice powinni zwrócić uwagę to jej zdaniem:
- Minecraft - gra, która potrafi wciągnąć dziecko na wiele godzin i poważnie ograniczyć jego aktywność fizyczną.
- Brawl Stars - wysokie ryzyko uzależnienia od wygranej, dynamika towarzysząca rywalizacji może też prowadzić do frustracji dziecka.
- Fortnite - gra, w której występują elementy przemocy mogące wpływać na to, jak dziecko postrzega konflikty i ich rozwiązywanie.
Czy zakazywać dzieciom gier? Psycholog: nie.
Karolina Gunia ma świadomość, że we współczesnym świecie trudno całkowicie odciąć dziecko od gier komputerowych.
Zdaniem psycholożki, to, co możemy zrobić, jako rodzice małych graczy to:
- wiedzieć, w co gra nasze dziecko i rozmawiać o treściach tych gier,
- ustalić limity czasu, które dziecko poświęca grom,
- wybierać te gry, które uczą kreatywnego myślenia i współpracy z innymi.
Wielu internautów zgodziło się z psycholożką w 100 procentach. W komentarzach pojawiły się jednak głosy ludzi, którzy mają odmienne zdanie i zwracają uwagę na kwestie, które Karolina Gunia pominęła:
Tymczasem Minecraft Education Edition i nauka programowania w MC, Minecraft pozwala na kreatywność, której w szkole nie można rozwijać. Ile ja zawdzięczam tej grze tyle rzeczy udało mi się zbudować. Oraz tymczasem obecne pokolenie gra tylko albo w fortnite, cs 2 i GTA Online to jest dopiero problem a nie Minecraft, który jest grą ocenianą przez system pegi jako gra dla dzieci w wieku 7 lat i wyżej.
Psycholożka postanowiła odpowiedzieć na ten komentarz. Podkreśliła, że nie chodzi o to, by zakazywać gier. A o to, by rodzić świadomie obserwował, czy i jak gra wpływa na dziecko. Jeśli wszystko jest w porządku, to super! Warto jednak być czujnym i reagować, gdy coś zaczyna budzić niepokój - podsumowała.
