Powódź to ogromny stres: dla kobiet w ciąży, dla dzieci, dla wszystkich. Nie zawsze wiemy, jak pomóc sobie, a co dopiero być wsparciem dla innych. Może nam się wydawać, że wiemy, jak rozmawiać z dziećmi o powodzi, a gdy dostajemy pytanie, nie potrafimy na nie sensownie odpowiedzieć.
Polecany artykuł:
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę opublikowała wskazówki dla rodziców, które pomogą im wesprzeć dzieci. Przypomniano również, że młodzi ludzie mogą liczyć na wsparcie ekspertów.
Wsparcie dzieci i młodzieży w czasie powodzi. Pamiętaj o telefonie zaufania
Wiele regionów w Polsce zmaga się w ostatnich dniach z ogromną powodzią. Ta ekstremalna sytuacja powoduje, że wiele dzieci i młodzieży odczuwa lęk oraz zadaje pytania, na które dorośli nie zawsze wiedzą, jak odpowiedzieć
- czytamy na profilu @dajemydzieciomsile.
Polecany artykuł:
Staramy się być wsparciem, uspokajamy, wyjaśniamy. Ale nie zawsze jest to możliwe. Nie tylko dlatego że nie potrafimy znaleźć odpowiednich słów, wyjaśnić dziecku, co się właściwie dzieje - tak aby nie straszyć, ale i niczego nie ukrywać. Nie umiemy tego zrobić, bo same jesteśmy w rozsypce. Jak dodać otuchy młodemu człowiekowi, jeśli nie wiemy, co przyniesie jutro?
Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę przypomniała o możliwości rozmowy z profesjonalistami. Chodzi o kontakt z telefonem zaufania. Dzieci i młodzież mogą zadzwonić pod nr 116 111 i porozmawiać o swoich emocjach.
116 111 - telefon zaufania dla dzieci i młodzieży działa codziennie, 24/7. Warto, aby młody człowiek znał ten numer.
Polecany artykuł:
Jak rodzice mogą wspierać dzieci?
We wskazówkach opublikowanych przez FDDS, cenne podpowiedzi znajdą zarówno rodzice małych dzieci, jak i tych starszych. Jeśli chodzi o najmłodszych (do 10 roku życia) wskazano m.in., aby używać prostych słów i porównań, zapewnić dzieci o ich bezpieczeństwie i wsparciu dorosłych, a także ograniczyć dostęp do przerażających informacji w mediach.
Z młodzieżą (powyżej 11 lat) m.in. powinnyśmy otwarcie rozmawiać o faktach, pokazywać, jak mogą aktywnie pomóc innym, zachęcać do wyrażania emocji i lęków.
A mogą to zrobić nie tylko w rozmowie z nami, ale i kontaktując się z telefonem zaufania.