Spis treści
To, że kobiety płaczą w kinie i z wypiekami na twarzy oglądają seriale, nie dziwi. Ale jak wygląda sytuacja u płci męskiej? Aż 60 procent mężczyzn emocjonuje się podczas oglądania telewizji. Co dokładnie porusza mężczyzn patrzących w szklany ekran; 56procent ulega emocjom podczas meczu, to nic dziwnego, ale aż 39 procent reaguje na wzruszający film. Narodziny dziecka jest ważnym wydarzeniem dla 45 procent facetów, to niewiele większy odsetek w porównaniu do 43 procent męskiej populacji, która emocjonuje się w pracy. Dziecko i praca podobnie działają na mężczyzn, ale niestety zawsze przegrają z telewizją. Oczywiście trzeba wspomnieć o nerwowych mężczyznach za kierownicą, ponieważ aż 25 procent dostaje ataku wściekłości podczas jazdy samochodem!
Jak mężczyźni pokazują emocje?
Jest cały wachlarz reakcji na emocje, do wyboru do koloru. Co jest najbliższe mężczyznom? Narzekanie stało się domeną kobiet, ale 55 procent facetów też się do niego przyznaje. Popularny jest także krzyk (45 procent) i wszczynanie kłótni (44 procent). Pojawia się pytanie, co z płaczem? 24 procent populacji męskiej reaguje płaczem, 43 procent z nich płacze ze śmiechu a 12 procent ze szczęścia. Co więcej 31 procent uważa, że jak się porządnie wypłaczą to się lepiej czują. To bardzo pozytywne dane. Trzeba tu wspomnieć o idealnym dla faceta „towarzystwie” podczas uwalniania emocji. Mówi się, że mężczyźni nie są wylewni i nie lubią rozmawiać o swoich uczuciach, przeczy temu 59 procent badanych, którzy potrzebują wtedy dobrego słuchacza. Niewiele mniej, bo 55 procent najchętniej uwalnia emocje w towarzystwie przyjaciela. A jak przyjaciel to i alkohol? 45 procent skusi się na drinka, ale co ciekawe 25 procent zdecyduje się na jedzenie poprawiające nastrój.
Jak mężczyźni czują się po uwolnienu emocji?
Skoro stereotyp macho faceta jeszcze funkcjonuje, to warto zastanowić się jak czują się mężczyźni po uwolnieniu swoich emocji? Na szczęście znaczna większość (43 procent) czuje ulgę, chociaż 14 procent odczuwa nadal wstyd. Prognozy są optymistyczne, ponieważ aż 70% zgadza się ze stwierdzeniem, że duszenie emocji jest niezdrowe i tyle samo mężczyzn uważa uwalnianie emocji za korzystne. Sporą rolę w swobodzie uwalniania emocji przez mężczyzn, ma na pewno ogół społeczeństwa. 72 procent przedstawicieli płci męskiej ciągle uważa, ze wyrażanie emocji jest społecznie akceptowane tylko w przypadku kobiet.
Emocje Polaków
W ramach projektu „Let it out. Uwolnij emocje”, firma Kimberly-Clark producent marki Velvet zleciła badania nad emocjami Polaków. Emocje Polaków zbadał Instytut Badawczy Pentor używając metody CAPI na ogólnopolskiej reprezentatywnej próbie 1000 osób, wiosną 2010 roku. Więcej o projekcie na www.uwolnijemocje.com.pl. Częścią globalnego eksperymentu socjologicznego „Let it out. Uwolnij emocje” była też podróż Anny Maruszeczko po kraju, podczas której dziennikarka rozmawiała z mieszkańcami poszczególnych regionów o emocjach. Po USA, Francji, Holandii, Austrii, Belgii, Danii, Niemczech, Włoszech i Hiszpanii przyszedł czas na sprawdzenie, jak emocje okazują Polacy. Zebrano je najpierw w badaniu, a przez wiosenno – letnie weekendy dziennikarka Anna Maruszeczko sprawdzała osobiście te deklaracje w pięciu największych polskich miastach – Warszawie, Gdańsku, Krakowie, Lublinie i Wrocławiu. Towarzyszyła jej niebieska sofa, międzynarodowy symbol projektu, na której dziennikarka prowadziła swoje rozmowy. Zebrane opowieści posłużą jej, jako inspiracja do napisania nowej książki.
materiały prasowe Velvet