Cały czas czujesz się gorsza od innych? Nie tylko ty tak masz. Nowe badania pokazują, które matki wpływają źle na twoją samoocenę. Wyniki chyba nikogo nie zdziwią, choć wciąż bagatelizujemy fakty, szkodząc własnej psychice.
Badanie opublikowane w czasopiśmie Journal of Broadcasting & Electronic Media sugeruje, że wzorce, na które narażamy się, scrollując media społecznościowe, mają bardzo negatywny wpływ na samoocenę i zadowolenie z życia młodych mam.
Zobacz też: „Nie noś, bo się przyzwyczai” to przy tym pikuś. Najgłupsze rady, jakie usłyszały mamy po porodzie
Spis treści
Przeczytaj: Ten nawyk u młodych matek staje się przymusem. "Moje dziecko ma 8 lat, a ja wciąż bujam"
Na te osoby instagramowe ideały działają negatywnie
Wykreowane jak w reklamie portrety macierzyństwa – czysty dom, szczęśliwe dzieci, idealna fryzura i makijaż – udostępniane w mediach społecznościowych mogą zwiększać niepokój i zmniejszać zadowolenie z życia młodych matek. Naukowcy z Uniwersytetu Nebraska-Lincoln przeprowadzili ankietę wśród 464 młodych mam. Jak się okazuje, nie każda z nas jest podatna na negatywne skutki obserwowania wyidealizowanych obrazów macierzyństwa, które widujemy w sieci. Okazuje się, że pewne cechy osobowości zwiększają tę skłonność.
Badacze określili te cechy jako "wyższą orientację na porównania społeczne". To właśnie przez nią, część osób jest bardziej podatna na negatywne skutki idealizacji świata, który obserwujemy on-line. Mamy z tymi cechami częściej traciły pewność siebie w macierzyństwie po oglądaniu postów w mediach społecznościowych.
„Wszyscy mamy tendencję do porównywania, ale niektórzy z nas są do tego bardziej skłonni niż inni” – skomentowała kierująca badaniami Ciera Kirkpatrick.
Lepsze filmiki niż zdjęcia
Jak zauważyli twórcy badania, posty zawierające wideo miały mniej negatywny wpływ na samoocenę kobiet niż posty ze zdjęciami. Być może dlatego, że na zdjęciu dużo łatwiej jest uzyskać idealny obraz, a wideo zdradza nam więcej szczegółów, których nie da się w pełni obrobić w programie graficznym czy wyretuszować.
Z badań wynika, że młode mamy najgorzej czują się, oglądając drogie gadżety, których używają influencerki oraz patrząc na ich idealną organizację życia codziennego we wszystkich aspektach kobiecości.
"W pewnym sensie idealizacja może pogorszyć sytuację młodych mam. [...] Naprawdę drogie rzeczy wywierają presję na mamach. Podobnie, jak filmy z „typowego dnia”, które pokazują mamę po porodzie planującą posiłki lub sprzątającą dom każdego wieczoru. To tylko zwiększa napięcie psychiczne” - dodaje twórczyni badań.
Być może warto zatem dokładnie sprawdzić swój profil i dokonać redukcji obserwowanych przez siebie profili. Czy wszystkie nam służą?
Zobacz: Brak kotleta powodem rozwodu? „Nie czeka na ciebie obiad, to nie potrzebujesz takiej kobiety”