Work – life balance przedsiębiorczej mamy. Czy to mit?

2019-04-16 14:36

Czy własna działalność sprzyja równowadze w życiu zawodowym i prywatnym? Czy work – life balance jest możliwe do osiągnięcia u przedsiębiorczych mam?

Biznes 1

i

Autor: Getty images

Bardzo często spotykam się ze zdaniem, że work – life balance jest jak Yeti: niby istnieje, ale nikt go nie widział. Czy tak jest? Ja uważam, że nie. Dużo zależy od tego w jakim miejscu rozwoju swojego biznesu jest mama oraz jej zdolności organizacyjne.

Artykuł powstał w ramach akcji MAMA MA BIZNES

Spis treści:

  1. Początki działalności a work – life balance
  2. Rejestracja firmy i co dalej?
  3. Plany, harmonogram i działania
  4. Mama, żadnej pracy się nie boi, ale…
  5. A jeśli to czas na rozwój firmy?
  6. To co działa, jest dobre!

Początki działalności a work – life balance

Zdecydowałaś się założyć firmę, ponieważ słyszałaś, że będziesz mogła pracować, kiedy chcesz. Będziesz mieć więcej czasu dla siebie i dzieci. Będziesz miała czas i pieniądze na realizację swoich pasji.

A rzeczywistość wygląda tak, że pracujesz praktycznie non – stop? Telefony dzwonią od rana do wieczora? Nowe powiadomienia i pytania pojawiają się na portalach społecznościowych, gdzie założyłaś profil firmy? Albo – telefon nie dzwoni, w social mediach spokój i złowroga cisza? Robisz sporo rzeczy na raz? Czujesz, jakbyś była zaangażowana zawodowo przez dwadzieścia cztery godziny na dobę?

Może się tak zdarzyć, że zanim twoja działalność zacznie być rozpoznawalna na rynku, zanim ludzie poznają twoje produkty bądź usługi, trzeba będzie włożyć więcej czasu i energii w swoje działania niż pierwotnie zakładałaś.

czytaj:

Ułatwienia przy zakładaniu firmy 

Rozpoczęcie działalności na urlopie  

Mama zakłada własną firmę                 

Rejestracja firmy i co dalej?

Aktualnie firmę można założyć szybko i sprawnie, w przeważającej mierze przez internet. Ale przecież samo zarejestrowanie działalności nie gwarantuje sukcesu. To co ważne jest na samym początku to obecność w sieci, w social mediach, portalach branżowych. Reklamowanie swoich działań. Bywanie na spotkaniach, targach, często darmowe dzielenie się wiedzą. Zostaje jeszcze realizowanie usług czy sprzedawanie produktów czy zbieranie rekomendacji. To wszystko wymaga czasu i środków.

Jeśli czujesz, że to wszystko mocno cię przytłacza i zamiast upragnionego czasu dla siebie i rodziny ciągle gdzieś jeździsz, coś załatwiasz lub pracujesz przed komputerem, zacznij działać z harmonogramem w ręku!

Czytaj:

Skąd się biorą w firmie pieniądze?

Pułapki własnego biznesu – oczami mamy

Co trzeba wiedzieć o księgowości przed założeniem własnej firmy?

Plany, harmonogram i działania

Na pewno tworzyłaś plan rozwoju swojej działalności. Obojętnie, czy starałaś się o dotacje, czy zakładałaś firmę bez dodatkowych środków zewnętrznych. Twórz plan dnia i tygodnia. Rozpisz, co masz do zrobienia, rozpisz też ramy czasowe i trzymaj się ich. 

Planuj swoje działania. Zastanów się, co potrzebujesz, aby ruszyć z kopyta z każdym nowym etapem. Wydaje się, że planowanie i tworzenie harmonogramu pochłania sporo czasu, a tak naprawdę często okazuje się, że właśnie takie działania umożliwiają zaoszczędzenie kilku godzin i sporo nerwów.

Czytaj:

NETWORKING –skuteczne narzędzie w rozwoju biznesu

Odkryj, co naprawdę chcesz robić

Mama, żadnej pracy się nie boi, ale…

Co ważne, nie bądź wtedy zarówno przedsiębiorczynią i opiekunką swoich dzieci oraz domowego ogniska. Jeśli pracujesz z domu, znajdź kogoś do opieki nad pociechami, podziel obowiązki ze swoim partnerem lub kimś z rodziny. I co ważne, wydziel sobie miejsce do pracy. Taką przestrzeń na działania zawodowe, która chociaż na kilka godzin w ciągu dnia staje się twoim miejscem, twoim biurem. To bardzo pomaga w strukturyzowaniu dnia.

Wiem aż za dobrze, że dzieci chorują i wtedy wszystkie plany można włożyć do szuflady. Na to też się przygotuj. Zastanów się nad opiekunką na godziny lub wsparciem kogoś z bliskich. Nie frustruj się tym, że nie możesz być w kilku miejscach na raz i robić wszystkiego. Przecież nie to miałaś na myśli zakładając swoją firmę.

Czytaj:

Narzędzia online, które pomogą ci w prowadzeniu działalności

Sklep internetowy - biznes bez wychodzenia z domu

A jeśli to czas na rozwój firmy?

Nie tylko początki mogą być trudne. Różne zmiany na przykład rozszerzanie usług czy wprowadzanie nowych produktów lub po prostu konkurencja może wymuszać na tobie dodatkowe godziny pracy. Zastanów się, czy to nie czas, aby kogoś zatrudnić? Nawet na godziny lub część etatu.

Oczywiste jest to, że wiąże się to z kosztami, ale zastanów się i oszacuj, czy wspólnie z kimś, nie jesteś w stanie zarobić więcej? Czy podział obowiązków zawodowych nie spowoduje, że będziecie mieć nowe pomysły na działania? Może, jeśli oddasz w dobre ręce część obowiązków, np. działania w social mediach, które są przecież czasochłonne i wymagają dużej uwagi, okaże się, że spokojnie możesz się zająć korową działalnością swojej firmy.

Zachęcam cię do planowania i unikania rozpraszaczy, które mocno bombardują nas w ciągu dnia. Nie przeglądaj reklam i prywatnego facebooka. To mocno absorbuje i pochłania minuty (a nawet godziny) twojego cennego czasu.

Ucz się od innych. Oczywiście tych najlepszych. Inspiruj się. Podpatruj jak oni pracują, jak układają sobie czas pracy, jak wygląda ich dzień. Nie bój się korzystać z narzędzi, które umożliwią ci ogarnianie zawodowego i domowego chaosu.

Czytaj:

Dwie finansowe wskazówki na start!

Sprzedaż: kto jest moim klientem i jak do niego dotrzeć?

To co działa, jest dobre!

Pamiętaj, nie każdy dzień będzie taki sam. Czasem będziesz potrzebowała przeznaczyć trochę więcej czasu na pracę, innym razem „odbijesz” to sobie przy realizacji swoich pasji lub zabawie z dziećmi. Świetnym pomysłem są całe dni lub części dnia, które przeznaczasz tylko i wyłącznie na aktywności rodzinne lub niezbędne dla ciebie.

Planuj, ale elastycznie. Mocno trzymam w kciuki, żebyś każdy dzień kończyła z satysfakcją i spokojem o to, że zrobiłaś wszystko co możliwe, żeby produktywnie działać zawodowo oraz bez frustracji, że za mało czasu przeznaczasz na aktywności z dziećmi.

Anna Łabno-Kucharska – żona Marcina, mama pięciolatki Tosi. Trenerka i doradczyni zawodowa zafascynowana personal i employer brandingiem, od blisko 2 lat zawodowo związana z mamopracuj.pl. Współtwórczyni Kursu online Mamo Pracuj.