Chcesz mieć zdolne dziecko? Ten psychologiczny eksperyment zdradza, jak to osiągnąć

2023-12-19 17:03

Dlaczego jedne dzieci dostają lepsze oceny, a inne gorsze? Wbrew pozorom nie zawsze za tym stoją zdolności. Okazuje się, że wiele zależy od postawy rodzica lub nauczyciela wobec ucznia. Efekt Rosenthala pokazuje, o co w tym wszystkim chodzi.

Chcesz mieć zdolne dziecko? Ten psychologiczny eksperyment zdradza, jak to osiągnąć

i

Autor: Getty images Chcesz mieć zdolne dziecko? Ten psychologiczny eksperyment zdradza, jak to osiągnąć

Efekt Rosenthala to odmiana „samospełniającej się przepowiedni”, nazwana tak od nazwiska Roberta Rosenthala, amerykańskiego psychologa (niemieckiego pochodzenia), który w latach 60. ubiegłego wieku przeprowadził głośny eksperyment na temat wpływu oczekiwań i wymagań społecznych na ludzkie zachowanie. Od tego momentu inaczej patrzy się na kwestię „etykietowania” dzieci pod kątem ich zdolności i predyspozycji.

Najczęstsze błędy wychowawcze, które popełniają rodzice

Eksperyment Rosenthala pokazał, jak „stworzyć” zdolne dzieci

Psycholog przeprowadził eksperyment wraz z nauczycielką Lenore F. Jacobson w szkole podstawowej w San Francisco. Uczniów tej placówki poproszono o wykonanie testu na inteligencję. Następnie Robert Rosenthal przekazał nauczycielom listę uczniów, którzy w jego sprawdzianie otrzymali najwyższe noty. Teoretycznie więc dostali oni tzw. listę szkolnych prymusów. Po roku testy zostały ponowione i co się okazało? Uczniowie wskazani przez Rosenthala zrobili największe postępy w nauce i znacznie poprawili swój wynik testu na inteligencję.

Co ciekawe jednak - nie stało się to dlatego, że byli rzeczywiście najbardziej zdolni. W całym eksperymencie został zatajony pewien ważny fakt. Otóż uczniowie wskazani nauczycielom na liście przez psychologa nie osiągnęli wcale najlepszego wyniku w pierwszym teście na inteligencję. Było to 20 proc. uczniów zupełnie losowo wybranych na potrzeby eksperymentu. Wśród nich znajdowały się zatem osoby zarówno ze słabymi wynikami testu, jak i bardzo dobrymi.

W ich przypadku zadziałała więc doskonale przypięta im zupełnie przypadkowo łatka „geniusza”. Eksperyment pokazał, jak wielki wpływ na zachowanie i osiągnięcia człowieka, mają oczekiwania społeczne – w tym przypadku nauczycieli. To, że uczniowie ci poprawili swoje noty w teście na inteligencję, było zasługą tego, że ich opiekunowie uwierzyli w ich „wyjątkowe” zdolności i poświęcenia im większej uwagi. Mieli też z pewnością wobec nich wyższe oczekiwania, zatem uczniowie, chcąc im sprostać, bardziej przykładali się do nauki.

Efekt eksperymentu Rosenthala

Rezultatem całej próby były lepsze wyniki w nauce, ale przede wszystkim większa wiara w siebie i znacznie wyższa samoocena. Uczniowie uwierzyli, że mogą „przenosić góry”.

Robert Rosenthal tak wytłumaczył mechanizm swojego eksperymentu:

  1. Oczekiwania/opinia innych wobec nas wpływają na ich zachowanie względem nas.
  2. Naszą reakcją na ich zachowanie jest inne postrzeganie siebie.
  3. To z kolei, jak my siebie widzimy, wpływa na nasze zachowanie.
  4. Nasze zachowanie może zatem się zmieniać w zależności od myślenia innych o nas.

Jak wychować „zdolne” dziecko bez chorej ambicji?

Wnioski z tego eksperymentu warto wykorzystać we właściwym kierunku motywując dzieci do pracy. Komunikujmy dziecku, że mamy wobec niego duże oczekiwania i wierzymy w to, że mu się uda. Mówmy np. „wiem, że nie jest to łatwe, ale jeszcze odrobina wysiłku i sukces będzie w twoich rękach. Wierzę, że ci się uda. Komu, jak nie tobie”. Słowa te naprawdę mają szansę się spełnić, bo dziecko, czując naszą wiarę w jego możliwości, samo w nie uwierzy.

Jednak warto rozróżnić pozytywne motywowanie dziecka od nadmiernych oczekiwań. Jako rodzice doskonale wiemy, że te drugie wcale nie działają motywująco, a wręcz przeciwnie, mogą blokować całkowicie starania dziecka. Lepiej więc czasem cieszyć się z drugiego miejsca w zawodach, niż cisnąć dziecko o zwycięstwo.

Źródło:

  • dobrebadania.pl
  • eiexpert.pl