Długi pobyt w żłobku zwiększa agresję u dzieci. Znaleziono przyczynę - i nie jest nią zła opieka

2022-11-22 15:19

Wiele badań i obserwacji samych rodziców pokazuje, że dzieci, które spędzają długie godziny w żłobku lub przedszkolu, mają problemy z zachowaniem, głównie z agresją i tzw. nieposłuszeństwem. Do tej pory sądzono, ze przyczyną jest nieprawidłowa opieka na maluchami w placówkach edukacyjnych, jednak najnowsze badania pokazują zupełnie inna przyczynę.

Płaczące dziecko na placu zabaw

i

Autor: Getty images Czy długi pobyt w żłobku zwiększa agresję u dziecka? Naukowcy przebadali maluchy i odkryli ciekawą zależność

Dzieci, które spędzają dłuższy czas w żłobku lub przedszkolu ujawniają więcej zachowań agresywnych - mówią badania, a rodzice potwierdzają tę teorię dzięki swoim obserwacjom. Okazuje się, że wiele maluchów, które przebywają w placówkach edukacyjnych dłużej niż 6 godzin dziennie, mają problemy z zachowaniem. 

Do tej pory sądzono, że wiąże się to z nieprawidłową opieka nad dziećmi. Ostatnie badania jednak temu przeczą i rzucają światło na prawdziwe przyczyny takiej sytuacji. Dlaczego maluchy, które spędzają dużo czasu w żłobku są agresywne i nieposłuszne?

M jak mama - Jak powinna wyglądać adaptacja dziecka w żłobku?

Im dłużej w żłobku, tym większe problemy z zachowaniem

Naukowcy, którzy obserwowali 1200 dzieci od urodzenia do wieku 4,5 roku. Okazało się, że 17% maluchów zapisanych do placówek na dłużej niż 30 godzin tygodniowo wykazywało zachowania agresywne, i tylko u 8% dzieci, które spędzały tam mniej niż 30 godzin tygodniowo.

Maluchy, które zaczęły uczęszczać do przedszkola we wcześniejszym okresie życia, częściej miały problemy z zachowaniem, które obejmowały nieposłuszeństwo, takie jak odmowa, napady złości i odmowa współpracy oraz zachowania agresywne – bycie okrutnym, niszczenie zabawek i innych przedmiotów oraz wdawanie się w bójki fizyczne.

Żłobek pozytywnie wpływa na możliwości edukacyjne

Jednocześnie jednak badania wykazały, że pobyt dzieci w przedszkolu dobrze wpływa na ich możliwości edukacyjne. Przebywanie dziecka w żłobku lub przedszkolu poprawia pamięć krótkotrwałą i umiejętności uczenia się dzieci.

Wyniki te były sprzeczne z teorią, że za złe zachowanie dziecka odpowiada zła opieka w placówce. Gdyby tak było w rzeczywistości, dzieci wykazywałyby również słabe postępy edukacyjne, a tak nie było. Chociaż opieka prowadzona w ośrodku poprawiła wyniki w czytaniu i matematyce, miała negatywny wpływ na zachowania społeczne.

Naukowcy postanowili dokładniej przyjrzeć się przyczynom agresji u dzieci uczęszczających do przedszkola i doszli do nieoczekiwanych wniosków.

Zdaniem specjalistów dzieci, które wykazywały więcej problemów z zachowaniem i które przebywały w żłobku lub przedszkolu dłużej niż 6 godzin dziennie, były nieposłuszne i agresywne bez względu na jakość, poziom czy rodzaj tej opieki.

Czytaj również: Jak prawidłowo reagować na histerie u dziecka? Mamy 5 sprawdzonych sposobów na dziecięce złości

Niegrzeczne dziecko czyli "Zamknij się, mamo". Jak sobie radzić z agresywnym dzieckiem?

Dziecko agresywne w przedszkolu? Przyczyną jest relacja rodzic-dziecko

Dlaczego więc niektóre z tych dzieci rozwinęły te zachowania, podczas gdy większość innych nie? Deborah Lowe Vandell prowadząca badania na Uniwersytecie Wisconsin, uważa, że ​​kluczem do zagadki są relacje rodzic-dziecko.

„Więcej godzin spędzonych w opiece nad dzieckiem wpływa na interakcje matka-dziecko” – mówi dr Vandell. Jej zdaniem problem może być spowodowany zbyt długim czasem spędzonym z dala od rodziców, większym stresem dziecka, wywołanym tęsknotą za mamą i nieradzeniem sobie z jej brakiem.

Te obserwacje potwierdzono badaniami poziomu kortyzolu, który jest łatwy do zmierzenia (wystarczy pobrać próbkę krwi). U dzieci przebywających w domu, poziom kortyzolu wykazywał zdrowy wzorzec – rósł po przebudzeniu i spadał w ciągu dnia. U dzieci uczęszczających do przedszkola, wzorzec się zmieniał: poziom kortyzolu wzrastał w ciągu dnia. A powszechnie wiadomo, że przewlekły stres i chronicznie podwyższony poziom kortyzolu mogą powodować u dzieci problemy zdrowotne i rozwojowe.

Zdaniem naukowców, taka sytuacja nie istniałby, gdyby w domach dzieci sytuacja finansowa była lepsza. Zazwyczaj maluchy pozostawiane na dłużej w żłobku pochodzą z rodzin, w których matka musi pracować, aby utrzymać dom. Często oddanie dziecka do placówki edukacyjnej jest niechcianą koniecznością, która wpływa na niezadowolenie kobiety, a nawet jej nastrój. A ten odbija się na relacjach z dzieckiem i innymi członkami rodziny.