Spis treści
- Kiedy zacząć wprowadzać nowe technologie w życie dziecka?
- Nic na siłę
- Telefon komórkowy dla dziecka - gdy potrzebny jest stały kontakt
- Telefon komórkowy dla dziecka: komórkowy savoir-vivre
- Wykorzystać ciekawość
- Gry na konsolę i na komputerze dla dziecka – tak, ale nie tylko
- Tablety, audiobooki, aparaty fotograficzne – pomogą w rozwoju dziecka
Kiedy zacząć wprowadzać nowe technologie w życie dziecka?
Zaskakuje nas czasem, ile dzieci wiedzą na temat tych nowych urządzeń technologicznych, jak sprawnie się nimi posługują. Pojawia się jednak pytanie, czy wiemy, jaki wpływ ma taki świat na nasze dzieci i kiedy jest najlepszy moment, aby do tego świata dziecko wprowadzić. Choć pytanie jest ważne, trudno na nie jednoznacznie odpowiedzieć. Nadal bowiem mało wiemy o wpływie nowych technologii na rozwój dzieci. Taka jednak jest nasza rzeczywistość, więc nie warto zamykać na nią dzieci.
Jak być rodzicem uczniaNic na siłę
- Decydując się na wprowadzanie dziecka w świat nowych technologii, musimy wziąć pod uwagę cechy dziecka – czy samo się interesuje nowinkami, czy chce komórkę lub aparat tylko dlatego, że mają je inne dzieci. Czy jest na tyle dojrzałe, że można mu powierzyć nietani sprzęt, czy rozumie, że rozmawianie przez telefon komórkowy sporo kosztuje?
- Wiele też zależy od nas samych, naszej rodziny, wartości, które wyznajemy, i możliwości finansowych. Jeśli nowe technologie są naszym naturalnym środowiskiem, a ich zakup nie rujnuje naszego budżetu – możemy łagodnie wprowadzać je w świat dziecka – z umiarem, świadomi korzyści, które płyną z dostępu do nich, ale i zagrożeń, jakie ze sobą niosą.
Zapamiętaj! Dzieci przede wszystkim potrzebują więzi międzyludzkich.
Dobrze jest więc:
- zadbać o to, aby nowe technologie nie były jedynym obszarem zainteresowań dziecka,
- zastanowić się, czy nowym telefonem lub aparatem fotograficznym nie chcemy zastąpić dziecku siebie,
- wybierać urządzenia dla dzieci mądrze – kierując się kilkoma prostymi zasadami.
Telefon komórkowy dla dziecka - gdy potrzebny jest stały kontakt
Początek szkoły to na ogół czas pierwszych samodzielnych wyjazdów, powrotów ze szkoły czy wyjść na spotkania z kolegami, zajęć dodatkowych. Warto więc mieć możliwość łatwego kontaktu telefonicznego z dzieckiem. Od najmłodszych lat warto jednak przygotować dziecko do kulturalnego posługiwania się telefonem komórkowym – kiedy i jak z niego korzystać, uprzedzić o kosztach, pokazać zalety i wady takiej komunikacji.
Telefon komórkowy dla dziecka: komórkowy savoir-vivre
Od samego początku warto wpoić dziecku zasadę, że z komórki korzysta się tylko w ważnych sprawach i że są miejsca, w których trzeba ją wyłączyć, na przykład podczas lekcji, w kinie, teatrze. Druga ważna zasada brzmi: twoja komórka to twoja rozmowa – nie wszyscy wokół muszą ją słyszeć.
- Ustal z dzieckiem sumę, jaką możecie przeznaczyć na rozmowy (na przykład jedna karta za 25 zł miesięcznie) i konsekwentnie się tego trzymaj. Wytłumacz też, że bez porozumienia z tobą nie może uruchamiać żadnych nowych funkcji czy ściągać z Internetu dzwonków lub gier.
- Pokaż dziecku, w jaki sposób może sprawdzić stan swojego konta, aby nie dopuścić do sytuacji, w której zablokowane zostaną połączenia wychodzące.
- Ustal z dzieckiem zasady dotyczące numerów, pod które dziecko może dzwonić. Zablokuj numery niebezpieczne. Zaprogramuj w telefonie skrócone wybieranie najważniejszych numerów, czyli tych do najbliższych członków rodziny i na przykład numeru alarmowego 112 (wyjaśnij zasady działania tej linii, podkreśl, że wolno na nią dzwonić tylko w razie konieczności). Kontakt do rodziców lub opiekunów powinien być opisany międzynarodowym skrótem ICE (In case of emergency) – wpis taki wskazuje, z kim należy się skontaktować w razie wypadku.
- Uczul dziecko, że swojego numeru nie wolno podawać nieznajomym. Zadbaj też, by numery osób mogących chcieć się skontaktować z dzieckiem były zapisane w książce adresowej telefonu. Zapisz w niej także numery, z których ty lub mąż możecie do niego telefonować (domowy, komórkowy, telefon w pracy). Wytłumacz mu także, by nie odpisywało na sms-y wysłane z nieznanych numerów.
- Uświadom dziecko, że zanim wciśnie jakiś klawisz telefonu, powinno upewnić się, co wciska.
- Uprzedź, że bateria w komórce powinna być stale naładowana. Nie należy dopuszczać do sytuacji, kiedy telefon się wyłączy, gdy będzie najbardziej potrzebny. Dlatego codziennie wieczorem trzeba sprawdzić stan baterii i w razie potrzeby podłączyć do prądu.
- Ważne, gdzie się nosi komórkę. To cenny kąsek dla złodzieja. Znajdźcie dla niej dobre miejsce – tak by była pod ręką, ale niewidoczna dla obcych. Lepiej, aby dziecko nie nosiło jej na szyi. Uczul je też, by w razie napadu oddało ją bez protestów.
Uwaga! Uaktywnienie kodu zabezpieczającego połączenia wychodzące pozwoli zabezpieczyć telefon przed użytkowaniem go bez wiedzy i zgody właściciela.
Wykorzystać ciekawość
Dzieci mają wyjątkową ciekawość świata, co sprawia, że trudno im się oprzeć najnowszym gadżetom, które często są błyszczące, srebrzyste, a ich reklamy obiecują szczęście każdemu posiadaczowi. Wykorzystajmy tę ciekawość dzieci do poznawania świata, do krytycznego „konsumowania” reklam, szacunku do posiadanej własności, ale i (a może przede wszystkim) do innych ludzi.
Gry na konsolę i na komputerze dla dziecka – tak, ale nie tylko
Gry mogą być zabawne i pożyteczne, ale nie mogą być jedyną formą rozrywki. Dziecko powinny obowiązywać pewne zasady (nie gra się przy stole lub kiedy jest czas na rozmowę) i ograniczenia (czas i to, w jakie gry dziecko gra, kontroluje rodzic). Poza tym umiejętności społeczne tworzą się tylko wtedy, gdy dzieci są zanurzone w takich sytuacjach, w których muszą rozmawiać z innymi, negocjować, walczyć o swoje zdanie, nawiązywać przyjaźnie.Zapamiętaj! Dzieci powinny mieć szansę nauczenia się umiejętności społecznych na placu zabaw czy kopiąc piłkę z rodzeństwem – gry tej wiedzy im nie dostarczą.
Tablety, audiobooki, aparaty fotograficzne – pomogą w rozwoju dziecka
Te urządzenia multimedialne – umiejętnie wykorzystywane – mogą pomóc rozwijać zainteresowania dzieci i ćwiczyć różne umiejętności. Są jednak nadal drogie. Jeśli decydujemy się na ich zakup, pamiętajmy, że większość dzieci nie będzie w stanie obchodzić się z nimi delikatnie. Kupując najdroższe modele, narażamy siebie i dziecko na kradzież, zniszczenie czy zgubienie. Jeśli nas na to stać – i cenimy nowe technologie – starajmy się od początku uczyć dziecko właściwego używania tego typu urządzeń, z poszanowaniem norm i zasad kultury.