Zalety rysowania - 10 korzyści, o których nie wiesz

Gdy tylko dziecko nauczy się dobrze chwytać z zapałem sięga po kredkę i próbuje zrobić z niej użytek. Choć początkowo raczej bazgrze niż rysuje warto zachęcać je do tej zabawy, bo jest wyjątkowo korzystna dla rozwoju małego człowieka. Jakie są zalety ryzowania?

Zalety rysowania

i

Autor: Getty Images Jakie korzyści przynosi dziecku rysowanie?

To zadziwiające, ale niemal wszystkie dzieci garną się do rysowania. I rozwój tej umiejętności, niezależnie od szerokości geograficznej, przebiega podobnie. Rysowanie jest bardzo ważne, bo to nie tylko świetny wstęp do nauki pisania, ale też sposób na wszechstronny rozwój dziecka, który odbywa się w trakcie zabawy.

Zobacz jakie są zalety rysowania i jak zachecać dziecko do tej aktywności?

Spis treści

  1. Początki - jak rysują 2, 3-latki?
  2. Mali artyści - rysowanie dzieci w wieku 4-6 lat
  3. Rysowanie u dzieci szkolnych
  4. Rysowanie – jak pomaga dziecku się rozwijać
  5. Co robić, gdy dziecko nie lubi rysować?
M jak mama - nauka literek

Początki - jak rysują 2, 3-latki?

Zaczyna się zwykle w drugim roku życia. Maluch ma już wtedy całkiem sprawne rączki i z zapałem doskonali pewny chwyt oraz koordynację ruchów. Kredki budzą więc jego żywe zainteresowanie. Gdy podsuniemy mu którąś z nich, łapie ją całą dłonią i zamaszystymi ruchami bazgrze po kartce.

W tych pierwszych rysunkach chodzi nie tyle o akt tworzenia, co o ruch, który dziecko fascynuje oraz satysfakcję, jaką dają efekty działalności – kredka zostawia na papierze ślad! I tak bawiąc się maluch mimochodem ćwiczy sprawność dłoni, koordynację ruchów oraz umiejętność postrzegania.

W trzecim roku życia rysunki dziecka wyglądają już inaczej. Chaotyczne bazgroły zostają zastąpione przez małe zygzaki, spirale i kreseczki. Z czasem pojawiają się pierwsze, jeszcze nie poradnie kreślone okręgi. Trzylatki zwykle już prawidłowo trzymają kredkę. Kreślą duże koła, elipsy, prostokąty, kwadraty, które łączą z prostymi kreskami.

Choć na pierwszy rzut oka dorosłym może być trudno odgadnąć, co przedstawia rysunek, dziecko wie, co chciało pokazać. Małe koło to słońce, a duże z odnóżami, przypominające głowonoga to mama lub tata.

Mali artyści - rysowanie dzieci w wieku 4-6 lat

W wieku czterech lat większość dzieci rysuje w miarę rozpoznawalne kształty i świadomie używa kolorów. Na obrazkach wyraźnie widać domy, drzewa, kwiaty, pojazdy, zwierzęta,ludzi. Ci ostatni mają już nie tylko głowy, nogi i ręce, ale także tułów, włosy, oczy, usta. Rok, dwa lata później na dziecięcych rysunkach pojawia się jeszcze więcej szczegółów. Postacie są proporcjonalne i dokładnie nakreślone, domy mają okna, drzwi, a nawet dachówki, drzewa – gałęzie i liście.

Całość jest starannie rozplanowana. Stosowane przez dzieci w wieku czterech, pieciu lat kolory zazwyczaj odpowiadają tym w rzeczywistości. Rysując, dziecko nie odwzorowuje tego, co widzi tylko korzysta ze swojej wiedzy i wyobraźni. Na jego obrazkach mogą pojawić się np. dzikie zwierzęta czy postacie z bajki.

Zobacz: Jak narysować portret? Przykładowy szkic portretu

Rysowanie u dzieci szkolnych

Dziecko w wieku szkolnym warto zapisać na dobre zajęcia plastyczne. Może na nich wypróbować nowe techniki, poznać środki wyrazu stosowane przez artystów, tworzyć pod okiem doświadczonego nauczyciela, podpatrywać prace rówieśników, dowiedzieć się sporo o sztuce i świetnie się przy tym bawić.

Rysowanie – jak pomaga dziecku się rozwijać

Dla kilkulatka rysowanie to po prostu dobra zabawa. Ale warto wiedzieć, że ta często niedoceniania aktywność znakomicie wspiera rozwój dziecka. I to na wielu płaszczyznach. Oto 10 najważniejszych korzyści, które przynosi.

1. Pomaga doskonalić sprawność manualną.

Biorąc kredkę do ręki dziecko trenuje dobry chwyt oraz sprawność manualną. Rysowanie pomaga mu także doskonalić precyzję ruchów oraz koordynację oko-ręka. Mały człowiek stopniowo uczy się prawidłowo trzymać kredkę czy pędzel i robić użytek z tego narzędzia. Jak narysować kropkę, kreskę, koło?

Zobacz też: Rysowanie po śladzie - szlaczki do wydruku

Co zrobić, by linia była prosta? Jak uzyskać bardziej intensywne barwy? Dla nas dorosłych odpowiedź na te pytania jest oczywista, ale dziecko musi ją dopiero odkryć. Zabawa kredkami mu w tym pomoże. Sprawność manualna osiągnięta dzięki rysowaniu bardzo przyda się dziecku w szkole wczasie nauki pisania.

2. Uruchamia kreatywność i wyobraźnię.

Kartka papieru, którą można dowolnie zapełnić pobudza kreatywność dziecka. Jeśli tylko nie będziemy mu narzucać tematu, podpowiadać czy radzić, jego wyobraźnia nie będzie niczym ograniczona. Na jego rysunku słoń może być maleńki niczym mrówka, a niebo - mieć kolor fioletowy. Każdy pomysł jest dobry.

Rysując dziecko korzysta ze swojej wiedzy i wyobraźni. Na jego obrazkach może się znaleźć np. tygrys w dżungli, choć widziało go tylko w zoo albo latający smok, o którym bajkęopowiadała mu mama. Uczy się również rozwiązywać problemy. Co zrobić, by obrazekzmieścił się na kartce papieru? Czym rysować, gdy pod ręką nie ma kredek? Jak zastąpićkolor, którego zabrakło w palecie?

3. Wpływa korzystnie na pracę mózgu.

Naukowcy udowodnili, że podczas rysowania zwiększa się przepływ krwi w korze przedczołowej. Pobudza to w mózgu obszar odpowiedzialny za odczuwanie przyjemności, zwiększa gotowość do rozwiązywania problemów oraz wspiera twórcze myślenie. Co ciekawe wszystkie te procesy uruchamiają się także przy zwykłym bazgraniu czy kreśleniu esów-floresów.

4. Stanowi dobry trening koncentracji.

Rysując dziecko musi się przez kilka czy kilkanaście minut skupić na jednej czynności. A to nie jest łatwe, bo kilkulatek zwykle łatwo się rozprasza. Na szczęście proces twórczy odbywający się na kartce papieru potrafi przykuć jego uwagę na dłuższą chwilę. To znakomicie, gdyż umiejętność koncentracji będzie dziecku bardzo potrzebna w szkole.

5. Ćwiczy spostrzegawczość i pamięć.

Aby narysować jakąś postać lub przedmiot dziecko musi najpierw solidnie im się przyjrzeć. To zaś zachęca je do uważnej obserwacji otoczenia. Rysowanie pomaga także ćwiczyć pamięć. Obiekt, który ma znaleźć się na obrazku, trzeba przecież nie tylko dokładnie obejrzeć, ale także zapamiętać. Jak wygląda pies, a jak kot? Ile kół ma samochód? Jaki jest kolor liści, a jaki pnia drzewa? Gdy się to pamięta, można rysować niemal z zamkniętymi oczami.

6. Wspiera rozwój intelektualny.

Rysując dziecko przygląda się otoczeniu. Jak w ciągu doby zmienia się kolor nieba? Co jesienią dzieje się z liśćmi gdy wieje wiatr? Jak wygląda pokryty śniegiem las? Jego ciekawość świata zostaje rozbudzona. Zadaje pytania i szuka odpowiedzi. Kojarzy i zapamiętuje.

W trakcie rysowania zdobywa też umiejętności matematyczne. Uczy się rozpoznawać figury, liczyć, oceniać wielkość, dzielić, planować przestrzeń. Starając się osiągnąć zamierzony efekt dziecko myśli, próbuje różnych rozwiązań, wyciąga wnioski.

7. Uczy cierpliwości oraz wytrwałości.

Stworzenie na papierze domu, lasu, ogrodu, drogi pełnej samochodów czy własnej rodziny nie jest sprawą prostą i wymaga od dziecka sporego nakładu pracy. Należy zaplanować kompozycję, dobrać odpowiednie kolory, a wreszcie starannie wszystko narysować. Aby całości zrealizować swój pomysł i skończyć dzieło dziecko musi wykazać się cierpliwością oraz wytrwałością. Zwłaszcza jeśli po drodze do celu coś idzie nie tak.

8. Daje radość i satysfakcję.

Dzięki kredkom oraz kartce papieru dziecko może stworzyć coś z niczego. A to daje mu poczucie sprawczości i spełnienia. Rysowanie to też świetna zabawa, która po prostu daje radość (jak napisaliśmy wyżej w trakcie tej czynności zostaje pobudzony obszar w mózguodpowiadający za uczucie przyjemności).

A gdy ostateczny efekt wzbudzi zainteresowanie mamy, taty, pani w przedszkolu czy innej ważnej dla dziecka osoby, mały artysta czuje satysfakcję i dumę. A to dodaje mu skrzydeł.

9. Pomaga radzić sobie z emocjami.

Często rysując dziecko może odreagować emocjonujące wydarzenia. Wizytę u dziadków, wycieczkę rowerową, przedstawienie w teatrze, wypadek na drodze, pojawienie się w domu kota. Tworzenie na papierze pomaga mu rozładować napięcie, uporządkować myśli, wyciszyć się.

Dowiedz się: Jak interpretować rysunki dziecka? Czy rysunki dziecka odzwierciedlają jego emocje?

10. Rozwija wrażliwość na piękno.

Dzieci, które dużo rysują zaczynają zwracać uwagę na wygląd otoczenia. Kolory, formy,faktury, wzory nie są im obojętne. Mają poczucie estetyki. Stają się wrażliwe na piękno.

Co robić, gdy dziecko nie lubi rysować?

Większość dzieci, gdy tylko ma taką możliwość, spontanicznie sięga po kredki, flamastry czyfarby i zaczyna bazgrać, a potem rysować, ale niektóre potrzebują do tego zachęty. Są też maluchy, które straciły zapał do sztuk plastycznych pod wpływem krytyki czy dobrych rad dorosłych. Jak zatem zachęcić dziecko do rysowania?

Sprawdź: Rysowanie jest BLE. Co robić, gdy dziecko tego nie lubi?

  • Zadbaj, by dziecko miało pod ręką odpowiednie materiały plastyczne.

Roczniak czy dwulatek potrzebuje grubych kredek, które łatwo trzymać w dłoni. Ważne, aby były nietoksyczne (maluchy lubią wkładać je do buzi) i zmywalne (papier na pewno nie będzie jedyną powierzchnią na jakiej zostaną wypróbowane).

Możesz też kupić dziecku farby do malowania palcami lub miękkie kredki żelowe w sztyfcie (sprawdź,czy nadają się dla dzieci poniżej 3 lat – odpowiednie oznakowanie powinno być na opakowaniu).

Pamiętaj, że maluch rysuje z rozmachem, potrzebuje więc papieru w naprawdę dużym formacie. W przypadku dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym wybór materiałów plastycznych jest już ogromny. Warto małemu artyście pozwolić wypróbować różne techniki, a potem podążać za jego upodobaniami.

  • Okazuj zainteresowanie pracami młodego twórcy.

Gdy dziecko zaczyna rysować, staraj się mu towarzyszyć. Przyglądaj się, co robi, ale unikaj nieproszonych rad czy podpowiedzi. Nawet jeśli praca cię nie zachwyca, nie krytykuj jej ani nie próbuj poprawiać. W ten sposób można tylko zniechęcić małego człowieka do działańtwórczych.

  • Mądrze chwal wysiłek dziecka.

Rysunki kilkulatka nie zawsze zachwycają urodą, ale warto pamiętać, że mały człowiek dopiero się uczy. Staraj się zauważać postępy i doceniaj wysiłek dziecka. Chwaląc pracę małego artysty nie mów: „Jaki ładny obrazek!”, „Ślicznie to narysowałeś”. Bądź konkretna(y): „Podobają mi się kolory, których użyłeś”, „Widzę że bardzo się napracowałaś przy tym rysunku, w tym ogrodzie jest tyle kwiatów i drzew!”.

Zobacz: Kredki dla małych artystów - wybieramy przybory do rysowania dla dzieci

  • Zorganizuj domową galerię.

Mały artysta poczuje się doceniony jeśli jego dzieło nietrafi na dno szuflady. Szczególnie udane obrazki warto wyeksponować. Można jeprzykleić dwustronną taśmą do ściany, przyczepić magnesem do lodówki, a nawetoprawić w ramki.