Spis treści
Każdy rodzic, kupując dziecku wyprawkę szkolną, chce, aby miało jak najładniejsze i najlepsze rzeczy. Często kieruje się myśleniem, że skoro sam czegoś nie miał, chce, aby niczego nie brakowało jego dziecku. I spełnia jego wszystkie zachcianki: kupuje mu tablety, smartfony, czytniki ebooków, iPady, nie myśląc, że w ten sposób może wyrządzić mu krzywdę.
Co trzeci polski rodzic kupił dziecku do szkoły czytnik ebooków >>
Wyprawka szkolna: gadżety źródłem stresu?
Dzieci, podobnie jak dorośli, bardzo się ze sobą porównują i sprawdzają, kto ma ładniejsze ubrania, lepsze gadżety, więcej elektronicznych urządzeń. Taka rywalizacja bardzo szybko może doprowadzić do pojawienia się w klasie podziału na lepszych i gorszych, bogatszych i biedniejszych i nabawienia się przez część dzieci kompleksów.
- Zajmuję się charytatywną działalnością, więc córka od maleńkości jest nauczona zbierać swoje zabawki i przekazywać je dzieciom, które nie mają kredek i innych rzeczy. Wie, że powinna się dzielić i w tym duchu jest wychowywana - mówi wizjonerka Aida Kosojan-Przybysz.
Początek roku szkolnego: jak zorganizować sobie czas? >>
Wyprawka szkolna: gadżety ułatwiają socjalizację?
- Wychodzę z założenia, że trzeba posłuchać, czego potrzebuje dziecko. Następnie sprawdzić, jaki mamy budżet i zastanowić się, na ile możemy pozwolić dziecku. Każdy rodzic chciałby, aby maluch miał jak najlepiej, ale nie dajmy się zwariować - mówi psycholog dziecięcy Magdalena Chorzewska-Panuś.
Nie oznacza to jednak, że odmawianie kupowania jakichkolwiek gadżetów będzie dla dziecka dobre. Jeśli wszyscy w klasie mają smartfony, a nasz maluch jako jedyny nie będzie go miał, nie tylko będzie odstawał od grupy, ale może nabawić się poważnych kompleksów. - Gdy wszystkie dzieci mają jakiś gadżet, a nasze jako jedyne go nie ma, to można to wręcz uznać za stosowanie jakiejś formy przemocy. Musimy jednak pamiętać, że uczymy dziecko wartości i nie możemy pozwolić, aby definiowało się poprzez posiadanie jakiegoś gadżetu - tłumaczy psycholog.
Dzień Dobry TVN/x-news