Wielokierunkowość w terapii i stymulacji rozwoju dziecka z autyzmem oznacza, że dzieci z tym zaburzeniem wymagają rozwijania wszystkich sfer rozwojowych. Oprócz terapii na jaką większość dzieci z wyzwaniami rozwojowymi uczęszcza, warto kontynuować ćwiczenia w domu według wskazówek terapeutów. Rodzicom przydadzą się więc pomoce i zabawki, które uatrakcyjnią zabawę, a jednocześnie będą funkcjonalnie wspierać i rozwijać umiejętności dziecka.
Spis treści
- Wybór odpowiedniej zabawki dla dziecka z autyzmem
- Zabawki rozwijające motorykę małą, koordynację i spostrzegawczość
- Zabawki rozwijające percepcję wzrokową
- Zabawki rozwijające percepcję słuchową
- Zabawki sensoryczne rozwijające zmysł dotyku
- Zabawki wspierające rozwój dzieci z autyzmem – o czym warto pamiętać
Wybór odpowiedniej zabawki dla dziecka z autyzmem
Rynek oferuje wiele ciekawych pozycji, należy jednak zawsze zweryfikować swój wybór pod kątem potrzeb dziecka, poziomu funkcjonowania, wieku oraz preferencji.
Warto obserwować zainteresowania oraz potrzeby dziecka, porozmawiać z terapeutami lub nauczycielami na czym aktualnie skupić się podczas stymulacji rozwoju. Poniżej zostały przedstawione propozycje zabawek, które nie tylko pełnią funkcję terapeutyczną ale również są sposobem na świetną zabawę i rodzinnie spędzony czas.
Czytaj: Co to jest autyzm i skąd się bierze?
Jedno dziecko ma autyzm, to kolejne też będzie mieć? Oto, co twierdzą eksperci
Zabawki rozwijające motorykę małą, koordynację i spostrzegawczość
Większość zabawek lub gier rozwija równocześnie kilka funkcji. Oto propozycje zabawek, które kształtują motorykę małą (sprawności dłoni i palców), koordynację wzrokowo-ruchową oraz spostrzegawczość.
Niektóre z poniższych pozycji wymaga zaangażowania osób trzecich, warto więc podczas wprowadzania danej zabawki, zanim dziecko zacznie ją samodzielnie używać nauczyć je jak prawidłowo z niej korzystać.
Zabawki rozwijające percepcję wzrokową
Percepcja wzrokowa jest umiejętnością dostrzegania, rozpoznawania i interpretowania bodźców wzrokowych. Wszystkie aktywności, które wymagają aktywizacji zmysłu wzroku, rozwijają umiejętność spostrzegania wzrokowego. Ćwiczenia udoskonalające w tym zakresie, pozwolą zmniejszyć lub uniknąć deficytów percepcji wzrokowej.
Poziom percepcji wzrokowej umożliwia nabywanie takich umiejętności jak czytanie, pisanie, układanie figur i kształtów. Poniżej znajdują się propozycje zabawek i gier, które warto wykorzystać w codziennych aktywnościach do stymulacji percepcji wzrokowej u dziecka.
Czytaj: Rozwój wzroku niemowlaka: co widzi dziecko w pierwszych miesiącach życia?
Zabawki rozwijające percepcję słuchową
Percepcja słuchowa jest zdolnością, która umożliwia odbiór bodźców słuchowych - ich rozpoznawania, interpretowania i różnicowania. Deficyty w tym zakresie wpływają na nabywanie ważnych umiejętności takich jak mowa (rozumienie i nadawanie), pisanie i czytanie.
Warto wprowadzić ćwiczenia percepcji słuchowej aby zminimalizować wystąpienie deficytów w tym zakresie u dzieci z autyzmem. Dzieci z tym zaburzeniem często zmagają się z trudnościami wynikającymi z nadwrażliwości bądź ciągłą potrzebą stymulacji słuchowej.
Ważne jest aby te ćwiczenia nie były dla dziecka męczące i obciążające – podczas codziennych zabaw ograniczajmy je czasowo, obserwujmy także rekcje dziecka by nie doprowadzić do przestymulowania.
Zabawki sensoryczne rozwijające zmysł dotyku
Zabawki sensoryczne zaproponowane poniżej, mają na celu stymulowanie zmysłu dotyku. Do tej grupy zabawek zaliczamy wszelkie masy plastyczne, piłki sensoryczne, zabawki wykonane z różnych tworzyw i faktur - wszystko to co pobudzi zmysł dotyku.
Zabawki wspierające rozwój dzieci z autyzmem – o czym warto pamiętać
Zabawkami raczej niepolecanymi dla dzieci z deficytami rozwojowymi są zabawki interaktywne – świecące, grające i ruszające się, pobudzają wiele zmysłów i mogą niekorzystnie wpływać na reakcje i odczucia dziecka. Ilość i różnorodność bodźców dostarczane jednocześnie może bardzo pobudzić układ nerwowy dziecka, a w konsekwencji doprowadzić do niepożądanych reakcji.
Przy wyborze zabawki dla swojego dziecka warto wziąć pod uwagę jego aktualne potrzeby rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne. Nie zawsze do aktywnego spędzania czasu z dzieckiem potrzebujemy zabawek, natomiast niewątpliwie mogą one być ciekawym uzupełnieniem. Warto pamiętać, że nic nie zastąpi relacji z drugim człowiekiem. Dlatego podczas zabawy kolorowymi, ciekawymi zabawkami ważna jest aktywna obecność przy dziecku osoby bliskiej- rodzica, dziadków lub rodzeństwa.