Podstawa programowa do przedszkola to dokument określony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zakłada on nie tylko cele wychowania przedszkolnego, ale określa również obowiązki, jakie musi spełniać placówka wychowawczo-edukacyjna. Co znajduje się w podstawie programowej na 2023 rok?
Spis treści
- Co to jest podstawa programowa?
- Co zawiera podstawa programowa przedszkolna 2023?
- Obszary rozwoju w podstawie programowej 2023
- Zadania przedszkola 2023
- Co powinien umieć 6-latek podejmujący naukę w szkole?
Co to jest podstawa programowa?
Podstawa programowa zawiera:
- zadania profilaktyczno-wychowawcze placówki przedszkolnej lub oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej
- cel wychowania przedszkolnego
- umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko przy zakończeniu edukacji przedszkolnej
Co zawiera podstawa programowa przedszkolna 2023?
Podstawa programowa 2023 roku to ta sama podstawa, która weszła w życie 1 września 2017 roku. Zgodnie z obecną podstawą, nie ma podziału na zajęcia plastyczne, matematyczne czy ruchowe, bo zakłada ona, że dziecko każdego dnia rozwija powyżej wymienione obszary w czasie różnych zabaw. Podstawa zakłada przewagę zabawy nad zajęciami kierunkowanymi. Porusza nie tylko obszary edukacyjne przedszkolaków, ale także te dotyczące rozwoju społecznego, emocjonalnego oraz poznawczego dziecka.
Obszary rozwoju w podstawie programowej 2023
Podstawa programowa zawiera wskazówki dotyczące umiejętności, które powinno nabyć dziecko w czasie edukacji przedszkolnej. Dotyczą one czterech obszarów:
- rozwoju poznawczego
- rozwoju emocjonalnego
- rozwoju społecznego
- rozwoju fizycznego
Zadania przedszkola 2023
Zgodnie z podstawą programową zadaniem przedszkola jest "wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju". Do zadań przedszkola należy również:
- stworzenie warunków zapewniających dzieciom poczucie bezpieczeństwa
- stworzenie warunków odpowiednich i bezpiecznych dla dzieci rozwijających się w sposób wolniejszy lub szybszy od rówieśników
- wspieranie dziecięcej ciekawości i eksploracji świata
- wspieranie potrzeby nawiązywania relacji w grupie
- wzmacnianie poczucia wartości i indywidualności dziecka
- wspieranie procesu rozumienia własnych emocji i uczuć
- zachęcanie dziecka do aktywności fizycznej warunkującej jego zdrowy rozwój
- stworzenie warunków pozwalających dziecku na samodzielną obserwację i eksplorację przyrody
- wspieranie mechanizmów rozwoju u dziecka pozwalające podjąć mu naukę w szkole
- tworzenie sytuacji edukacyjnych zachęcających dziecko do poznawania innych kultur i nauki języka obcego nowożytnego
Przedszkole ma również obowiązek organizacji zajęć języka mniejszości narodowej lub etnicznej np. kaszubskiego.
Co powinien umieć 6-latek podejmujący naukę w szkole?
Podstawa programowa jasno określa umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko opuszczające zerówkę i podejmujące naukę w szkole. Dotyczą one zarówno umiejętności społecznych, jak i emocjonalnych czy fizycznych. Wszystkie razem oznaczają tzw. gotowość szkolną.
Zgodnie z podstawą programową 6-latek powinien:
- komunikować swoje potrzeby fizjologiczne
- samodzielnie wykonywać czynności higieniczne
- samodzielnie się ubierać (w tym wiązać sznurowadła)
- nakrywać do stołu, sprzątać po posiłku
- uczestniczyć w zabawach ruchowych
- inicjować zabawy konstrukcyjne np. z użyciem klocków
- potrafić wykonywać proste ćwiczenia pomagające wypracować nawyk prawidłowej postawy ciała
- wykazywać sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym rozpocząć mu naukę czytania i pisania
6-latek powinien posiadać również określone umiejętności:
- rozpoznawać litery i chętnie podejmować zabawy słowne
- przeczytać krótkie drukowane wyrazy dotyczące życia codziennego
- rozwiązywać zagadki logiczne
- recytować wierszyki
- wykonywać własne eksperymenty językowe
- odpowiadać na pytania
- opowiadać o zdarzeniach z przedszkola
- układać historyjki obrazkowe
- wykonywać eksperymenty graficzne i czytać obrazy
- rozpoznawać cyfry od 0 do 10
- przeliczać proste zbiory
- znać nazwę kraju oraz stolicy, rozpoznawać symbole narodowe
- wiedzieć, że Polska jest krajem należącym do Unii Europejskiej
6-latek powinien również emocjonalnie być gotowy do podjęcia nauki szkolnej:
- potrafić rozpoznawać i nazywać emocje
- rozróżniać emocje przyjemne i nieprzyjemne
- panować nad nieprzyjemnymi emocjami i radzić sobie z nimi
- przeżywać emocje w sposób, który umożliwia mu adaptację w nowej grupie rówieśników
- rozstawać się z rodzicami bez lęku
- wczuwać się w emocje innych osób
- dostrzegać, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania
Dziecko powinno również znać swoje imię, nazwisko i adres oraz potrafić używać zwrotów grzecznościowych wobec innych osób. Musi również potrafić przepraszać za swoje zachowanie, jeśli było ono nieadekwatne do sytuacji.
Więcej na temat podstawy programowej w przedszkolach można przeczytać na stronie Gov.pl
Czytaj: Zadania dla 6-latka. Przykładowe ćwiczenia wspomagające rozwój