Podstawa programowa przedszkole 2023: zadania przedszkola, obszary rozwoju, umiejętności dzieci

2023-03-07 14:10

Podstawa programowa w przedszkolu określa zadania wychowawczo-edukacyjne placówki, cele edukacji przedszkolnej oraz umiejętności, jakie powinny posiadać dzieci kończące edukację przedszkolną. Co zawiera podstawa programowa 2023?

Przedszkole publiczne

i

Autor: Getty images

Podstawa programowa do przedszkola to dokument określony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zakłada on nie tylko cele wychowania przedszkolnego, ale określa również obowiązki, jakie musi spełniać placówka wychowawczo-edukacyjna. Co znajduje się w podstawie programowej na 2023 rok?

Spis treści

  1. Co to jest podstawa programowa?
  2. Co zawiera podstawa programowa przedszkolna 2023?
  3. Obszary rozwoju w podstawie programowej 2023
  4. Zadania przedszkola 2023
  5. Co powinien umieć 6-latek podejmujący naukę w szkole?
Przedszkole idealne

Co to jest podstawa programowa?

Podstawa programowa zawiera:

  • zadania profilaktyczno-wychowawcze placówki przedszkolnej lub oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej
  • cel wychowania przedszkolnego
  • umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko przy zakończeniu edukacji przedszkolnej

Co zawiera podstawa programowa przedszkolna 2023?

Podstawa programowa 2023 roku to ta sama podstawa, która weszła w życie 1 września 2017 roku. Zgodnie z obecną podstawą, nie ma podziału na zajęcia plastyczne, matematyczne czy ruchowe, bo zakłada ona, że dziecko każdego dnia rozwija powyżej wymienione obszary w czasie różnych zabaw. Podstawa zakłada przewagę zabawy nad zajęciami kierunkowanymi. Porusza nie tylko obszary edukacyjne przedszkolaków, ale także te dotyczące rozwoju społecznego, emocjonalnego oraz poznawczego dziecka.

Obszary rozwoju w podstawie programowej 2023

Podstawa programowa zawiera wskazówki dotyczące umiejętności, które powinno nabyć dziecko w czasie edukacji przedszkolnej. Dotyczą one czterech obszarów:

Zadania przedszkola 2023

Zgodnie z podstawą programową zadaniem przedszkola jest "wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju". Do zadań przedszkola należy również:

  • stworzenie warunków zapewniających dzieciom poczucie bezpieczeństwa
  • stworzenie warunków odpowiednich i bezpiecznych dla dzieci rozwijających się w sposób wolniejszy lub szybszy od rówieśników
  • wspieranie dziecięcej ciekawości i eksploracji świata
  • wspieranie potrzeby nawiązywania relacji w grupie
  • wzmacnianie poczucia wartości i indywidualności dziecka
  • wspieranie procesu rozumienia własnych emocji i uczuć
  • zachęcanie dziecka do aktywności fizycznej warunkującej jego zdrowy rozwój
  • stworzenie warunków pozwalających dziecku na samodzielną obserwację i eksplorację przyrody
  • wspieranie mechanizmów rozwoju u dziecka pozwalające podjąć mu naukę w szkole
  • tworzenie sytuacji edukacyjnych zachęcających dziecko do poznawania innych kultur i nauki języka obcego nowożytnego

Przedszkole ma również obowiązek organizacji zajęć języka mniejszości narodowej lub etnicznej np. kaszubskiego.

Co powinien umieć 6-latek podejmujący naukę w szkole?

Podstawa programowa jasno określa umiejętności, jakie powinno posiadać dziecko opuszczające zerówkę i podejmujące naukę w szkole. Dotyczą one zarówno umiejętności społecznych, jak i emocjonalnych czy fizycznych. Wszystkie razem oznaczają tzw. gotowość szkolną.

Zgodnie z podstawą programową 6-latek powinien:

  • komunikować swoje potrzeby fizjologiczne
  • samodzielnie wykonywać czynności higieniczne
  • samodzielnie się ubierać (w tym wiązać sznurowadła)
  • nakrywać do stołu, sprzątać po posiłku
  • uczestniczyć w zabawach ruchowych
  • inicjować zabawy konstrukcyjne np. z użyciem klocków
  • potrafić wykonywać proste ćwiczenia pomagające wypracować nawyk prawidłowej postawy ciała
  • wykazywać sprawność ciała i koordynację w stopniu pozwalającym rozpocząć mu naukę czytania i pisania

6-latek powinien posiadać również określone umiejętności:

  • rozpoznawać litery i chętnie podejmować zabawy słowne
  • przeczytać krótkie drukowane wyrazy dotyczące życia codziennego
  • rozwiązywać zagadki logiczne
  • recytować wierszyki
  • wykonywać własne eksperymenty językowe
  • odpowiadać na pytania
  • opowiadać o zdarzeniach z przedszkola
  • układać historyjki obrazkowe
  • wykonywać eksperymenty graficzne i czytać obrazy
  • rozpoznawać cyfry od 0 do 10
  • przeliczać proste zbiory
  • znać nazwę kraju oraz stolicy, rozpoznawać symbole narodowe
  • wiedzieć, że Polska jest krajem należącym do Unii Europejskiej

6-latek powinien również emocjonalnie być gotowy do podjęcia nauki szkolnej:

  • potrafić rozpoznawać i nazywać emocje
  • rozróżniać emocje przyjemne i nieprzyjemne
  • panować nad nieprzyjemnymi emocjami i radzić sobie z nimi
  • przeżywać emocje w sposób, który umożliwia mu adaptację w nowej grupie rówieśników
  • rozstawać się z rodzicami bez lęku
  • wczuwać się w emocje innych osób
  • dostrzegać, że zwierzęta posiadają zdolność odczuwania

Dziecko powinno również znać swoje imię, nazwisko i adres oraz potrafić używać zwrotów grzecznościowych wobec innych osób. Musi również potrafić przepraszać za swoje zachowanie, jeśli było ono nieadekwatne do sytuacji.

Więcej na temat podstawy programowej w przedszkolach można przeczytać na stronie Gov.pl

Czytaj: Zadania dla 6-latka. Przykładowe ćwiczenia wspomagające rozwój