"Montessori w domu. 80 zabaw edukacyjnych dla dzieci w wieku 3-7 lat" autorstwa Delphine Gilles Cotte to wyjątkowa książka wydana właśnie przez Wydawnictwo RM. Nasz serwis został patronem medialnym tej niezwykłej pozycji.
"Montessori w domu" prezentuje 80 rozwijających zabaw edukacyjnych zgodnych z zasadami pedagogiki Montessori. Dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka ćwiczenia wspierają jego samodzielność, budują pewność siebie i uczą wrażliwości na otoczenie.
Sednem podejścia opracowanego przez Marię Montessori jest szacunek do dziecka, czujne obserwowanie jego rozwoju i odpowiednie w nim asystowanie. Autorka instruuje, jak przygotować otoczenie i przeprowadzać zabawy tak, by uczyć dziecko samodzielności i zadbać o jego komfort emocjonalny.
Zebrane ćwiczenia zostały uporządkowane zgodnie z umiejętnościami, które kształtują – od nauki codziennych czynności, jak wieszanie prania czy nalewanie napoju, aż po zajęcia rozwijające kreatywność i zdolności motoryczne. Książkę możesz kupić TUTAJ.
Przeczytaj fragment książki i sięgnij po więcej zabaw, które nauczą twoje dziecko samodzielności, wolności, dyscypliny i porządku.
Czytaj również: Jak uniknąć krzyku, złości i płaczu dziecka? Włącz w życie te zasady Montessori
"Wszystko w zasięgu ręki". 6 zasad Montessori, według których urządzisz najlepszy pokój dla dziecka
"Każde dziecko jest wyjątkowe
Maria Montessori zauważyła, że dziecko w wieku poniżej 6 lat ma chłonny umysł, który przyswaja wrażenia i doświadczenia ze swojego otoczenia tak, jak gąbka chłonie wodę. Przyswaja, nie rozróżniając dobra od zła.
Według Marii Montessori każde dziecko jest wyjątkowe. Ma swoją osobowość, własny rytm życia, specyficzne cechy i ewentualne ograniczenia. Wszystkie dzieci przechodzą okresy wrażliwości – chodzi o szczególną wrażliwość na drodze rozwoju, czyli o etapy życia młodego człowieka, w których jest całkowicie skoncentrowany (wręcz zafiksowany) na określonym elemencie.
Granicą tych etapów przejściowych jest nabycie określonych cech charakteru. Gdy tylko dana cecha się rozwinie, związana z nią wrażliwość zanika. Dlatego bardzo ważne jest, aby w odpowiednim momencie środowisko dostarczyło dziecku środków do tego, aby mogło się rozwijać, wykorzystując okresy wrażliwości.
Wyróżniamy:
- okres wrażliwości na język (mniej więcej od 2. miesiąca życia do 6 lat): dziecko nazywa i określa;
- okres wrażliwości na koordynację ruchową (od około 18. miesiąca życia do 4 lat): dziecko doskonali posługiwanie się dłońmi;
- okres wrażliwości na porządek (mniej więcej od urodzin do 6 lat): dziecko klasyfikuje, porządkuje, sortuje, rozwija rozumowanie;
- okres wrażliwości na doskonalenie zmysłów (od około 18. miesiąca życia do 5 lat);
- okres wrażliwości na zachowania społeczne (mniej więcej od 2,5 do 6 lat);
- okres wrażliwości na drobne przedmioty (w 2. roku życia przez bardzo krótki czas).
Skoro my, dorośli, uważamy, że te okresy wrażliwości naprawdę występują, to mamy pełną świadomość, że nie możemy zaplanować rozwoju dziecka. Natura ma już własny plan. Powinniśmy jedynie w danym okresie zapewnić dziecku odpowiednie środowisko.
Musi ono być:
- bezpieczne i dające poczucie bezpieczeństwa,
- spokojne,
- bogate w możliwości odkrywania,
- dostosowane do potrzeb dziecka w każdym okresie,
- sprzyjające zaprowadzaniu porządku,
- gwarantujące dziecku swobodę działania.
NAPRAWIANIE SWOICH BŁĘDÓW
Drobna niezręczność nie jest błędem. Kiedy my, dorośli, stłuczemy szklankę, to sprzątamy szkło, nie podnosząc na siebie głosu i nie karząc się.
Pozwólmy dzieciom na naprawienie swoich „błędów”, dając im do dyspozycji potrzebne do tego celu narzędzia. Nie tylko nabiorą większej pewności siebie i zrozumieją, że w życiu zdarzają się drobne potknięcia (nawet dorosłym), ale przede wszystkim dowiedzą się, że można znaleźć wyjście z sytuacji.
Zestaw do sprzątania powinien zawsze znajdować się w tym samym miejscu, w zasięgu ręki dziecka.
Gdy dziecko przewróci swoją miskę z mlekiem i zaleje świeżo umytą podłogę, nie panikuj! Weź głęboki oddech i zaproponuj mu, że wspólnie to sprzątniecie, używając gąbki. Następnym razem niech samo spróbuje posprzątać.
Potrzebne będą:
- zmiotka
- szufelka
- duża szczotka
- ścierka
- gąbka
- ścierka do podłogi
- wiadro
"Mamo, przewróciłem miskę z wodą dla kota, ale wziąłem papierowy ręcznik i wytarłem. Nic ci nie mówiłem, bo umiałem sam posprzątać". Antek, 6 lat
KŁÓDKI
Ćwiczenie (zwłaszcza wkładanie kluczyka zwłaszcza wkładanie kluczyka do kłódki i przekręcanie go, aby się otworzyła) rozwija mięśnie palców i ich zwinność.
Wyjaśnij dziecku, że jego zadaniem jest znalezienie kluczyka pasującego do kłódki i otwarcie jej.
Gdy wszystkie kłódki będą otwarte, trzeba je zamknąć (aby były gotowe do użycia następnym razem) i odłożyć wraz z kluczykami do pudełka.
W miarę możliwości zwiększaj liczbę kłódek.
Do pudełka możesz włożyć również nakrętki i śruby różnej wielkości, aby dziecko dobrało je w pary.
Potrzebne będą:
- pudełko
- co najmniej 3 kłódki różnego kształtu i różnej wielkości oraz kluczyki do nich
"Lubię kłódki. To trochę trudne, ale lubię znajdować właściwy klucz". Latifa, 4 lata
FANTASTYCZNY MAKIJAŻ
Ćwiczenie rozwija wyobraźnię i dokładność oraz uczy szacunku do innych.
Zaproś malucha do narysowania wyimaginowanego rysunku na twarzy koleżanki lub kolegi za pomocą pędzelka zmoczonego w wodzie.
Dzieci często rysują zwierzęta, kwiaty itp.
Po skończeniu ćwiczenia dziecko ściera swój rysunek płatkiem kosmetycznym.
Potrzebne będą:
- pędzelek lub waciki do uszu
- miseczka z wodą
- płatki kosmetyczne
Wskazówka: Rysunki wodą można też wykonać na innych powierzchniach, takich jak talerz z kamiennego łupka, drewniana deska, a na dworze – kamienie czy terakota na tarasie."
Jeśli spodobał ci się fragment książki "Montessori w domu. 80 zabaw edukacyjnych dla dzieci w wieku 3-7 lat" autorstwa Delphine Gilles Cotte, kup ją TUTAJ.