Spis treści
- Siedziba Europejskiego Centrum Bajki
- Oferta Europejskiego Centrum Bajki
- Ogrody tematyczne
- Otwarcie "Krainy Soria Moria"
Pacanów zyskał rozgłos za sprawą Koziołka Matołka i jego przygód opisanych przez Kornela Makuszyńskiego i Mariana Walentynowicza. Sława rezolutnego Koziołka przetrwała próbę czasu, dlatego w 70-tą rocznicę urodzin Matołka, 1 czerwca 2003 r., minister kultury Waldemar Dąbrowski mianował Pacanów Europejską Stolicą Bajek. Od tego czasu corocznie organizowany jest Festiwal Kultury Dziecięcej, na który przyjeżdżają tysiące turystów z całej Polski, a od 2007 r. systematycznie organizowane są Dziecięce Spotkania Mistrzów Teatru, Spotkania Mistrzów Muzyki, ogólnopolskie konkursy Podróże Koziołka Matołka i Konkurs Fotograficzny „Wszystkie Dzieci Świata”.
Fot. Europejskie Centrum Bajki (7x)
Siedziba Europejskiego Centrum Bajki
W 2010 r. placówka doczekała się wspaniałej siedziby. W nowoczesnym obiekcie swoje miejsce znalazły: baśniowa ekspozycja, Biblioteka Literatury Dziecięcej i Młodzieżowej z czytelnią i księgarnią, kino „Szkatułka” na 50 miejsc, sala teatralna dla 150 widzów, dwie sale warsztatowe oraz część administracyjna. Ekspozycja Centrum to blisko 800 m2 multimedialnej, interaktywnej gry „Bajkowy Świat” – do której dzieci wjeżdżają zaczarowanym pociągiem, a potem wędrują przez baśniowe krainy mając za przewodniczkę Dzwoneczka, Czerwonego Kapturka lub Królewnę Śnieżkę.
Oferta Europejskiego Centrum Bajki
W ofercie ECB znajduje się również dwadzieścia różnych warsztatów, m.in. warsztaty teatralno-dramowe, animacyjne, chemiczne, naukowe, Kamishibai, sztuki ludowej i pamiątkarskiej. Podczas godzinnych zajęć ich najmłodsi uczestnicy rozwijają kreatywność i umiejętności twórcze, pamięć, koordynację wzrokowo-ruchową, usprawniają narządy artykulacyjne, a także w sposób przystępny zdobywają wiedzę z zakresu literatury i otaczającego ich świata. Warsztaty są swoistym uzupełnieniem programu edukacji. Powadzone w sposób pozaformalny rozwijają zainteresowania i zachęcają do samodzielnej nauki.
Ogrody tematyczne
Budynek otaczają ogrody tematyczne, które prezentują różnorodność świata roślinnego. Przed wejściem znajduje się ogród traw. Dalej stworzono trzy barwne kwietniki, zawierające rośliny mające podobną barwę liści, kwiatów, owoców lub pędów – żółtą, purpurową i białą. Ogród jest zaczarowany i kryje w sobie różne dziwy np. gruszę wierzbolistną, dzięki której można zobaczyć słynne „gruszki na wierzbie”. Ogrodowe ścieżki prowadzą do miejsc odpoczynku: altan, kawiarenki przy kole młyńskim, placu zabaw i amfiteatru nad stawem.
Otwarcie "Krainy Soria Moria"
W 2016 r. Centrum Bajki rozpoczęło kolejny etap swojego rozwoju, rozpoczynając budowę krainy Soria Moria, której otwarcie odbędzie się 12 lutego 2017 r. podczas Dziecięcych Spotkań z Komiksem. W planach jest również rozbudowa obiektu o fantastyczny Park Bajki, który ma zostać oddany do użytku w 2020 r.
“Kraina Soria Moria” to interaktywna gra zwiedzających z przewodnikiem – opowieść oparta na fińskim systemie edukacji, nawiązuje do skandynawskich tradycji bajarskich, łącząc świat baśni, legend i podań krajów Północy (Norwegia, Szwecja, Dania, Finlandia, Islandia, ew. Estonia) z najnowocześniejszą technologią ekspozycyjną. Zwiedzający „Sorię Morię” zostają zaproszeni do udziału w kilkustanowiskowej grze – historii o dramatycznej narracji (zawiązanie akcji, akcja, rozwiązanie akcji.) Jej zadaniem jest przedstawienie podstawowych elementów kultury nordyckiej i wzbudzenie zainteresowania tym kręgiem cywilizacyjnym.
Nazwa „Soria Moria” odnosi się do jednej z najpopularniejszych baśni norweskich opowiadającej o zamku, który jest przedstawiany jako kraina szczęścia, a jego poszukiwanie to częsty motyw innych bajkowych narracji Północy. Opowieść została zbudowana w taki sposób, aby na przykładzie kilku atrakcyjnych, egzotycznych historii, zwrócić uwagę dzieci na najważniejsze znaki (np. surowy, zimowy krajobraz górski, powtarzających się bohaterów, historie), a tym samym przypisać je do tego obszaru kulturowego. Gra umożliwi wspólną zabawę, ale ma też (a może przede wszystkim) nadać znaczenie pracy zespołowej i podnieść kompetencje społeczne jej uczestników, pokazując jak sprawnie funkcjonować w grupie, rozwiązać ewentualny konflikt, podjąć zbiorową decyzję, pójść na kompromis, wziąć współodpowiedzialność za losy zadania.