Spis treści
Co zrobić, by wyjazd z dzieckiem na ferie w góry nie zakończył się wypadkiem? Okazuje się, że początkujący narciarze i kierowcy posiadają wspólne cechy i nawyki. Jedną z nich jest to, że brawura często przewyższa umiejętności. Jak mawiają instruktorzy, na powszechnie dziś kupowanych nartach carvingowych każdy głupi nauczy się skręcać w trzy dni. Potem pójdzie na stok, przyspieszy i wypadek gotowy. Prawda jest taka, że w tak krótkim czasie nie można nauczyć się dobrze jeździć. Niestety narciarze nie przyjmują tego do wiadomości, dlatego sytuacja na trasach zjazdowych staje się krytyczna. We Włoszech porównano dane z narciarskich wypadków, jakie zdarzyły się w Alpach w 1995 i 2000 roku. Okazało się, że ich liczba wzrosła 17-krotnie. Jak wypadłoby takie porównanie z ubiegłym sezonem? Również na polskich stokach sytuacja pogarsza się z roku na rok. Główną przyczyną wzrostu wypadków jest rewolucja w sprzęcie i tłok na stokach. Łatwość nauki na nartach carvingowych zachęca do rozwijania nadmiernych szybkości, mimo braku niezbędnego doświadczenia w szusowaniu. Często do tego dochodzi źle dobrany sprzęt i niechęć do szlifowania formy z instruktorem. Przepisy dotyczące bezpieczeństwa i zagęszczenia tras narciarskich również pozostawiają wiele do życzenia. U nas na jednego narciarza przypada 100 m kwadratowych trasy, w Alpach 250 m, a na trasach szczególnie trudnych nawet 500 m kwadratowych.
Aby ferie na nartach nie zakończyły się w szpitalu
- poświęć przed wyjazdem czas na przygotowanie organizmu do wysiłku fizycznego;
- sprzęt kupuj wyłącznie z fachowcem. Najpierw sprecyzuj, czego oczekujesz, potem określ swoje umiejętności i parametry (waga, wzrost);
- jadąc na narty samochodem nie przewoź odkrytych nart na dachu. Drobina soli czy piasku może uszkodzić elementy plastikowe wiązań;
- gdy lubisz poszaleć na stoku, a w dodatku najczęściej wybierasz trasy czarne i czerwone zakładaj kask;
- przed pierwszym zjazdem poświęć chwilę na lekką rozgrzewkę;
- szybkość jazdy dopasuj do warunków śniegowych i pogodowych;
- przestrzegaj międzynarodowego kodeksu narciarskiego.
Międzynarodowy kodeks narciarski
- zachowuj się tak, by nikomu nie zagrażać i nie spowodować żadnej szkody.
- panuj nad szybkością i sposobem jazdy. Poruszaj się tak, by w razie konieczności móc zatrzymać się lub skręcić.
- wybieraj taki tor jazdy, aby uniknąć wszelkiej możliwości zderzenia z narciarzem znajdującym się poniżej na stoku.
- wyprzedzać możesz z każdej strony, ale tylko w takiej odległości, która zapewni innemu narciarzowi przestrzeń do wszelkich jego manewrów.
- narciarz, który wjeżdża na drogę zjazdu lub po zatrzymaniu się znowu chce ruszać, ma obowiązek sprawdzić patrząc w górę i w dół stoku, czy może to uczynić bez zagrożenia dla siebie i innych.
- tylko w razie absolutnej konieczności można zatrzymać się w miejscach zwężeń i złej widoczności. Po upadku narciarz musi usunąć się z toru jazdy tak szybko, jak jest to możliwe.
- narciarz może schodzić lub podchodzić tylko skrajem trasy, a w razie złej widoczności powinien zejść z trasy.
- każdy narciarz ma obowiązek stosowania się do znaków i sygnalizacji.
- w razie wypadku każdy narciarz ma obowiązek niesienia pomocy.