Spis treści
- Pasy bezpieczeństwa w ciąży wciąż budzą kontrowersje
- Czy poduszki powietrzne są niebezpieczne w ciąży?
- W ciąży jest polecana ekojazda
Prowadzenie samochodu w ciąży? Eksperci twierdzą, że nie ma większych przeciwwskazań, dopóki ciąża nie jest bardzo zaawansowana. – Do połowy drugiego trymestru nie ma przeciwwskazań do prowadzenia przez kobiety auta, bo pasy bezpieczeństwa idealnie leżą na miednicy – mówi prof. Krzysztof Szymanowski, ginekolog z Katedry i Kliniki Zdrowia Matki i Dziecka przy ul. Polnej w Poznaniu. – Później istnieje pewne zagrożenie: brzuch jest większy i trudno idealnie zapiąć pas, by nie miał z nim styczności. Brzuch krępuje również ruchy za kierownicą. Jazda na fotelu pasażera, z zapiętymi pasami przy wykorzystaniu specjalnego adaptera i najlepiej z wyłączonymi poduszkami powietrznymi, to znacznie lepsze rozwiązanie.
Pasy bezpieczeństwa w ciąży wciąż budzą kontrowersje
Według kodeksu drogowego, kobiety w ciąży mogą jeździć samochodem bez pasów bezpieczeństwa. Przeciwko zapinaniu pasów przemawia wygoda i groźba pożaru w samochodzie. - Jednak prawdopodobieństwo pojawienia się ognia podczas jazdy samochodem jest zdecydowanie mniejsze niż uczestniczenia w wypadku. A wtedy bez zapiętych pasów można wypaść z pojazdu przez przednią szybę – tłumaczy Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
– Teoretycznie można nie zapinać pasów, ale stanowczo odradzam takie rozwiązanie – wypadnięcie z pojazdu grozi jeszcze poważniejszymi konsekwencjami – potwierdza prof. Krzysztof Szymanowski. W samochodach nowej generacji coraz częściej montowane są systemy emitujące dźwięk w przypadku niezapięcia pasów, przypominające roztargnionym osobom o tej powinności. Definitywne wyłączenie tego hałasu zazwyczaj wymaga wizyty w serwisie, gdyż producenci wręcz nie zakładają, że pasażer może mieć niezapięte pasy, nawet jeśli jest to kobieta w ciąży. Ale samo zapięcie pasów to nie wszystko. – Trzeba jeszcze zrobić to prawidłowo. Pas musi być koniecznie przełożony pod brzuchem – leżeć na biodrach, nieskręcony w żadną stronę – radzi Paweł Dejmek, współwłaściciel szkoły Letsdrive. Aby poczuć się bezpieczniej, można skorzystać z adaptera do pasów bezpieczeństwa dla kobiet w ciąży. Pomaga on obniżyć pas poniżej brzucha przyszłej mamy, dzięki czemu kobieta i dziecko czują się bardziej komfortowo. Podczas wypadku adapter kieruje siłę ewentualnego uderzenia na biodra. Koszt takiego udogodnienia to 140–180 zł. – Adapter do pasów rzeczywiście nieznacznie poprawia bezpieczeństwo potwierdza prof. Krzysztof Szymanowski.
Uwaga: o zapinaniu pasów trzeba koniecznie przypominać pasażerom siedzącym z tyłu. Podczas zderzenia na drodze mogą oni bowiem swoim bezwładnym ciałem nawet zabić kierowcę.
Jak jeździć w ciąży? Rady instruktora jazdy
- przed jazdą zdejmij obszerne ubrania, by pas bezpieczeństwa przylegał do ciała
- zapinaj prawidłowo pas
- unikaj nagłego hamowania i przyspieszania
- ustaw odpowiednio fotel, by brzuch nie był uciskany przez kierownicę, ale by mimo to mieć nad nią pełną kontrolę
- przewiduj sytuacje na drodze, patrząc dalej niż tylko 50 metrów przed siebie
- trzymaj obie ręce na kierownicy – w ułożeniu "za dziesięć druga" lub "za piętnaście trzecia"
- zmieniaj biegi najlepiej po przekroczeniu 2000–2500 obrotów na minutę (auta na olej napędowy, tzw. diesel) lub 2500–3000 obrotów na minutę (auta z silnikiem na benzynę)
- unikaj nadmiernego stosowania klimatyzacji – grozi przeziębieniem
- podczas dłuższej podróży rób częste przerwy, przynajmniej jedną w ciągu godziny
- usuń niepotrzebne rzeczy z samochodu – nieprzymocowane mogą być niebezpieczne w razie wypadku
Czy poduszki powietrzne są niebezpieczne w ciąży?
Kontrowersyjną kwestią pozostają poduszki powietrzne. Testy bezpieczeństwa potwierdzają ich skuteczność w ratowaniu życia ludzi, dlatego w niemal każdym nowym aucie stanowią element standardowego wyposażenia, choć nowoczesne samochody umożliwiają wyłączenie poduszek powietrznych. Zdaniem ekspertów z firmy Volvo, marki samochodowej słynącej ze skrupulatnej dbałości o bezpieczeństwo, włączony airbag w kierownicy poprawia ochronę przyszłej mamy, ale niektórzy wciąż mają wątpliwości. - Im bardziej zaawansowana ciąża, tym brzuch znajduje się bliżej kierownicy. A jak wiadomo, podczas wypadku istnieje wielkie prawdopodobieństwo uruchomienia poduszki powietrznej i uderzenia w okolice miejsca, gdzie przyszła mama nosi dziecko - mówi prof. Szymanowski.
W ciąży jest polecana ekojazda
W ostatnich czasach wprowadzono wiele systemów pomagających w trudnych sytuacjach na drodze. Wspomagają one hamowanie (ABS), wychodzenie z poślizgu (ESP) czy sygnalizują znalezienie się nadjeżdżającego pojazdu w martwym punkcie (Blis). Jednak znacznie lepiej jest nie doprowadzać do trudnych sytuacji na drodze, dlatego tak ważną rolę odgrywa technika jazdy.
- Podczas ciąży warto jeździć spokojniej. Można stosować na przykład elementy ekojazdy, czyli jazdy mającej na celu oszczędzanie paliwa: delikatnie przyspieszać, wcześniej hamować, czyli przewidywać sytuacje na drodze. Istotną rolę odgrywa też planowanie trasy i omijanie ulic zbyt wyboistych - dodaje Zygmunt Weseli ze Szkoły Jazdy Renault. Dzięki ekojeździe można nie tylko zadbać o bezpieczeństwo, ale nawet zaoszczędzić niewielkie kwoty na dodatkowe zakupy dla dziecka. Odpowiednia jazda powoduje bowiem mniejsze spalanie paliwa nawet o 20-30 procent.
Podczas ciąży kobiety mają zmienne samopoczucie. - Warto o tym pamiętać przed decyzją o prowadzeniu pojazdu, czasem lepiej oddać ten przywilej innej osobie. Poza tym niekiedy panie zażywają leki, dlatego radzę zapoznać się z ulotką, czy dany specyfik nie oddziałuje negatywnie na zdolność prowadzenia pojazdów i osłabienie koncentracji - mówi Paweł Dejmek z Letsdrive.
Ciąża za kierownicą w pigułce
- Ustaw siedzenie tak, by kierownica nie uciskała brzucha. Powinnaś siedzieć wygodnie, ale musisz widzieć to, co dzieje się przed tobą. Plecy powinny przywierać do siedzenia, ramiona muszą być niemal wyprostowane, a ręce ułożone na kierownicy tak, by lewa dłoń znajdowała się między godziną 9. a 10., a prawa między 2. a 4. Gdy już ustawisz fotel, powinnaś swobodnie sięgać nogami do pedałów.
- Nie odłączaj poduszki powietrznej, bo nie jest ona żadnym zagrożeniem. Wręcz przeciwnie – w razie potrzeby ochroni i ciebie, i dziecko.
- Zapinaj pasy. Wprawdzie zgodnie z prawem o ruchu drogowym kobiety w widocznej ciąży są zwolnione z tego obowiązku, ale – jak dowiodły testy z udziałem wirtualnego manekina, przeprowadzone przez firmę Volvo – pasy w razie wypadku chronią życie mamy i dziecka. Pod warunkiem, że są prawidłowo zapięte. Trzeba to zrobić w następujący sposób: najpierw zdejmij płaszcz lub kurtkę, by pas znajdował się jak najbliżej ciała. Potem go wyreguluj, by nie był ani za ciasny, ani zbyt luźny. Przeciągnij część biodrową pasa tak, by leżała płasko pod brzuchem, upewnij się, że część piersiowa znajduje się między piersiami. Na koniec dociągnij pas. Zwróć uwagę, by przytrzymywał ciało na wysokości miejsc najmniej narażonych na urazy – miednicy i górnej części tułowia. Dzięki temu chroniony jest brzuch.
- Na pasy możesz założyć też specjalny adapter, który utrzymuje biodrowy pas bezpieczeństwa we właściwej pozycji, czyli pod twoim brzuchem. Adapter składa się ze specjalnej podkładki, którą kładzie się na siedzeniu, oraz szlufki, przez którą trzeba przełożyć pas biodrowy. Produkt ten możesz kupić np. w internecie.
- Unikaj jazdy w korkach i wybieraj drogi w lepszym stanie technicznym. Staraj się omijać dziury i nierówności.
- Zachowuj bezpieczny odstęp od pojazdu, który jest przed tobą. Możesz teraz wolniej reagować na niebezpieczne sytuacje, a gwałtownego hamowania lepiej unikać, nawet jeśli masz prawidłowo zapięte pasy bezpieczeństwa.
- Unikaj dłuższej jazdy. Jeśli musisz wybrać się w podróż, która trwa dłużej niż 2–3 godziny, zabierz przekąski i coś do picia. Zaplanuj ją tak, byś mogła robić częste przerwy na rozprostowanie nóg. Staraj się nie podróżować samotnie.
Polecany artykuł: