OTYŁOŚĆ u dzieci: otyłe dzieci są bardziej podatne na reklamy

2012-12-16 21:43

Liczba dzieci otyłych i z nadwagą wciąż rośnie. Z badań opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) wynika, że polskie dzieci są coraz grubsze. 29 proc. jedenastolatków ma nadwagę, co plasuje nas na 7. miejscu pośród 39 krajów Europy i Ameryki. Okazuje się, że wśród czynników predestynujących do otyłości u dziecka jest podatność na reklamy.

Otylosc u dzieci otyle dzieci sa bardziej podatne na reklamy

i

Autor: _photos.com|photos.com Otyłość u dzieci: otyłe dzieci są bardziej podatne na reklamy

Wiadomo, że telewizja negatywnie oddziałuje na rozwój i zdrowie dziecka. Telewizja ma niszczący wpływ na psychikę dziecka, powoduje problemy z koncentracją, zanik wyobraźni, ogranicza rozwój intelektualny i umiejętność komunikacji, a także przyczynia się do wad wzroku i kręgosłupa. Do tego powoduje tycie, ponieważ dziecko przesiadujące przed odbiornikiem nie ma czasu ani chęci na ruch. Ale nie tylko w ten sposób telewizja przyczynia się do nadwagi i otyłości u dzieci.

Jak telewizja i reklamy wpływa na otyłość u dzieci?

Nachalny marketing żywności przeznaczonej dla dzieci to jeden z czynników decydujących o epidemii otyłości wśród dzieci. Amerykańscy producenci jedzenia i napojów dla dzieci przeznaczają ponad 10 miliardów dolarów rocznie na reklamę. Większość tych produktów jest pełna cukru, tłuszczu i soli. Naukowcy z USA odkryli, że dzieci, które mają prawidłową wagę, wykazują większą samokontrolę podczas oglądania reklam żywności niż otyłe dzieci. Badanie pokazało, że mózgi dzieci otyłych reagują aktywnością w ośrodku przyjemności na oglądane przez dziecko logo producentów żywności, a u dzieci o prawidłowej wadze uaktywnia się wtedy obszar samokontroli. Otyłe dzieci są więc bardziej podatne na reklamy jedzenia niż dzieci zdrowe. Być może w przyszłości trening samokontroli będzie pomocny w leczeniu nadwagi i otyłości u dzieci. Na pewno warto też ograniczać czas spędzany przez otyłe dziecko przed telewizorem.

PAP