Jeśli Twoje dziecko pięknie śpiewa, recytuje wiersze, uwielbia brać udział w przedstawieniach albo wspaniale tańczy i czerpie z tego ogromną radość i zabawę, warto wspierać jego pasje. Możemy zapisać dzieci na lekcję śpiewu lub tańca, zachęcić je do udziału w konkursie albo... w programie talent show.
Dziecięce talent show - poznajmy małych artystów
Dziecięce talent show cieszą się w Polsce dużym powodzeniem. Mali artyści chętnie występują w programach "Mam Talent", "Mali Giganci" czy debiutującym w Polsce programie "The Voice Kids". Przyjrzymy się sylwetkom trójki uczestników i sprawdźmy, jak udział w talent show zmienił ich życie.
Klaudia Kulawik podbiła serca wielu Polaków po wykonaniu piosenki Czesława Niemena „Dziwny jest ten świat”. Dziewczynka w 2008 roku w wieku 11 lat wzięła udział w programie „Mam Talent”, w którym zajęła drugie miejsce, przegrywając z duetem akrobatycznym. Obecnie nie jest już tak nieśmiałą osobą, którą pamiętamy z programu talent show. Klaudia ukończyła drugi stopień szkoły muzycznej w Katowicach. Wyjechała na studia do Londynu, gdzie pisze własne teksty oraz tworzy własną muzykę. W 2012 roku nagrała piosenkę „With A Friend You Know” do filmu „Felix, Net i Nika oraz teoretycznie możliwa katastrofa”. Swoją przyszłość wiąże przede wszystkim z muzyką i marzy o nagraniu własnej płyty.
W 2011 roku Olaf Bressa wystąpił również w programie „Mam talent”. W wieku 13 lat zachwycił jury piosenką Bruna Marsa. Chłopiec doszedł do finału i na tym etapie zakończył swoją przygodę z konkursem. Jednak po przegranej nie pożegnał się z muzyką. W 2012 roku założył zespół YoungBlood, a obecnie koncertuje z Kapitanem KaCeZet. Latem młodego muzyka można także spotkać na scenie Ostróda Reggae Festiwal.
Polska kandydatka na Eurowizję Junior 2017 Alicja Rega, swoją przygodę z muzyką rozpoczęła, mając 7 lat, gdy rodzice zapisali ją do Centrum Sztuki Wokalnej w Rzeszowie. W wieku 9 lat wzięła udział w programie „Mam talent”, a po 2 latach wystąpiła w talent show „Mali Giganci”, odnosząc duży sukces. Obecnie czternastoletnia artystka zachwyca swoim głosem nie tylko na polskiej scenie, ale także próbuje swoich sił w Niemczech, Rosji, Bułgarii, Czechach czy Litwie i Malcie.
Czytaj też: Jak wychować dziecko, które ma talent?
Jaki wpływ na dziecięcą psychikę ma udział w programach talent show? Radzi psycholog i terapeuta Monika Strzelecka z poradni Psychoterapia CO Tam? na warszawskim Bemowie.
Jak udział w talent show może wpłynąć na dziecko?
Udział dziecka w programach typu talent show może mieć dwojaki wpływ na dziecko - zarówno pozytywny, jak i negatywny. W niektórych aspektach udział taki będzie rozwijał dziecko, w innych aspektach może być powodem trudności. To, jak taki program wpłynie na dziecko, zależy w dużej mierze od tego, jakie jest dziecko – od jego osobowości, cech charakteru, wrażliwości, podatności na stres.
Zacznijmy od pozytywnych stron. W jaki sposób talent show może wpłynąć na rozwój dziecka?
Udział dziecka w takim programie może też wpłynąć pozytywnie, stanowić szansę na rozwój. Dzieje się tak, kiedy rodzice i dziecko taktują taki występ jako zabawę, w której liczy się nie tyle zwycięstwo, co sam udział. Program typu talent show jest wówczas tylko jeszcze kolejnym miejscem, gdzie można zaprezentować swoje umiejętności. Jak widać, wiele zależy od postawy, jaką rodzice prezentują w związku z udziałem w tego typu programach. Rodzice oczekujący zwycięstwa będą wywoływali presję na dziecku, w przypadku przegranej dziecko będzie wtedy czuło, że zawiodło rodziców. Rodzice mający zdrowy dystans do udziału dziecka w programie, traktujący ją jako ciekawą przygodę, a nie liczący na zwycięstwo dziecka, mogą zaszczepić też w dziecku takie podejście, wówczas może być to dla dziecka szansa rozwojowa. Udział w takim programie daje bowiem możliwość oswojenia lęku przed publicznością, nauczenia się występowania przed szerszym gronem, opanowania stresu.
Czytaj też: Jak być dobrym rodzicem? Wywiad z psychologien Justyną Korzeniewską
Czy talent show nie obciąża zbyt mocno psychiki dziecka?
Generalnie program typu talent show bazuje na rywalizacji uczestników, która może być trudna dla dzieci. Dzieci poddawane są nieustannej ocenie, odczuwają presję wyniku. Rywalizacja jest ogromna, gdyż wielu uczestników marzy o wygranej. Prawda, że dzieci także w życiu codziennym rywalizują, np. rodzeństwo rywalizuje o uwagę rodziców, o lepsze zabawki itp.; dzieci w szkole rywalizują o stopnie i pochwałę nauczycieli, ale wówczas o ewentualnej przegranej nie wie zbyt wiele osób, można też kolejnym razem się bardziej postarać i osiągnąć upragniony cel, gdyż jest wiele takich sytuacji w życiu dziecka o podobnej randze ważności. Tutaj natomiast o ewentualnej przegranej może wiedzieć każdy, kto oglądał lub słyszał tylko o programie. Akcja jest także jednorazowa, idziesz dalej albo odpadasz, nie można się zrehabilitować. Dlatego u dziecka może być duży lęk przed porażką i przed publicznym ośmieszeniem.
A czym od udziału w talent show różnią się występy w szkolnych teatrzykach lub akademiach?
W tradycyjnych występach w szkole, kiedy uczniowie przygotowują np. występ z okazji Dnia Matki liczy się udział dziecka w przedstawieniu, umiejętność współpracy w grupie dzieci, współdziałania, a nie tylko to, kto zaśpiewa najlepiej czy powie najładniej wiersz. Słabsi uczniowie dostają krótsze role, lepsi dłuższe, każdy może wziąć w nim udział i być zauważonym. Także nagroda jest inna – bardziej duchowa, niematerialna. Nagrodą w takim wypadku jest wdzięczność matek i uśmiech na ich twarzy, pochwała nauczyciela a nie nagroda materialna. W programach talent show występuje zatem uczenie rywalizacji, nie ma natomiast nauki, jak należy współpracować, która to umiejętność jest tak potrzebna w dorosłym, ale też dziecięcym życiu. Może to powodować, że dzieci już nie cieszą się wspólnym działaniem, wspólną zabawą, ale we wszystkim mają presję, żeby być najlepszym. To może niszczyć więzi między dziećmi.
Czytaj też: Jak dodać dziecku pewności siebie?
Czy udział w talent show może zaburzyć relacje z rówieśnikami?
Może to powodować niepotrzebną – zwaną przez psychologów – narcyzację dziecka – dziecko chce być najlepsze, zwraca swoją uwagę na siebie, a nie na innych. W normalnym rozwoju dziecko przechodzi od wrodzonego narcyzmu, czyli całkowitego skupienia na sobie, do skierowania swojego zainteresowania na innych, swojej miłości na innych. Owszem, potrzebna jest pewna doza miłości własnej, ale zainteresowanie powinno dotyczyć świata i relacji z innymi. W tego typu programach dziecko może odbierać zarówno porażkę, jak i sukces bardzo silnie, i to może mieć duży wpływ na poczucie własnej wartości. Porażka może na długi czas powodować rozpamiętywanie, smutek, żal, a w konsekwencji osłabić poczucie własnej wartości. Wygrana może sprawić, że trudno będzie żyć dalej w codzienności, gdy minie blask świateł na scenie. Dziecko może wskutek programu być przekonane o swojej ważności i może przestać się starać o sympatię koleżanek i kolegów, uważając, że dalej w życiu mu się należy jedynie podziw, uznanie i uwielbienie. To wszystko może powodować duże emocjonalne obciążenie dziecka.
Czy każde dziecko może wziąć udział w talent show?
Dzieci wrażliwe, niezbyt dobrze sobie radzące w stresowych sytuacjach nie powinny brać udziału w tego typu programach. Rodzice podejmujący decyzję o udziale dziecka w takim programie powinni liczyć się ze zdaniem dziecka, nie namawiać go, dla zaspokojenia swoich ambicji.