Jak rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka?

2015-12-29 15:48

Wszyscy słyszeliśmy o autyzmie. To modny temat w ciągu ostatnich lat. A mimo to, na pytanie o jego objawy, rodzicom trudno wymienić choć kilka zachowań świadczących o tym zaburzeniu. Jak rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka?

autyzm, zaburzenia w rozwoju dziecka

i

Autor: thinkstockphotos.com Dziecko z autyzmem nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z rodzicami i unika czułości.

Spis treści

  1. Czytaj również: Szczepienia a autyzm: to nieprawda, że szczepienia wywołują autyzm
  2. Jak to rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka? Im szybciej, tym lepiej   
  3. Jak to rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka? Okres niemowlęcy
  4. Czytaj również: Czy moje dziecko może mieć AUTYZM?
  5. Jak to rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka? Drugi, trzeci rok życia

Tymczasem pierwsze sygnały świadczące o autyzmie można dostrzec już u niemowlęcia, choć wyraźniej uwidaczniają się w drugim i trzecim roku życia. Mogą mieć różne nasilenie: od dyskretnych po dostrzegalne już od pierwszych chwil spędzonych z dzieckiem. Gdy rodzice zaniepokojeni zaburzeniami zachowania u dziecka szukają odpowiedzi na pytanie o objawy autyzmu, często zderzają się z niezrozumiałymi i fachowymi określeniami: stereotypie, wskazywanie protoimperatywne, echolalia…  Łatwiej chyba nauczyć się obcego języka. Czas zatem przełożyć ten fachowy żargon na konkretne przykłady.

Czytaj również: Szczepienia a autyzm: to nieprawda, że szczepienia wywołują autyzm

Jak to rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka? Im szybciej, tym lepiej   

Rozpoznanie autyzmu to żmudny proces. Nie ma uniwersalnej listy objawów, które pozwalałyby zdiagnozować zaburzenie podczas jednej wizyty u specjalisty jak choćby anginę. Choć u niektórych dzieci objawy autyzmu można dostrzec w okresie niemowlęcym, potrzebne jest do tego wnikliwe oko, dociekliwość w wyjaśnianiu niepokojących sygnałów i otwarty umysł.

Jak to rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka? Okres niemowlęcy

Pierwsze pół roku życia dziecka: Dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego z inną osobą. Gdy zwracasz się do 2-3-miesięcznego dziecka, ono choć na kilka sekund skupia wzrok na tobie, robi różne miny, uśmiecha się, a czasem zaczyna płakać. Drugie półrocze  Brak jakiejkolwiek reakcji na swoje imię. Nie potrzebuje czułości, przytulania. Nie lubi być huśtane, kołysane, bujane na kolanach. Słaby rozwój mowy. Pod koniec roczku nie robi pa-pa ani koci koci łapci.

Czytaj również: Czy moje dziecko może mieć AUTYZM?

Jak to rozpoznać zaburzenia w rozwoju dziecka? Drugi, trzeci rok życia

Opóźnienie rozwoju mowy. Roczniak z cechami autyzmu może w ogóle nic nie mówić nawet do 1,5 roku, a w wieku 2 lat nie buduje zdań dwuwyrazowych (ja chcę, mama da, tam ja). Niepokojące, gdy długo nie próbuje porozumiewać się za pomocą mowy, nie reaguje na zagadywanie, próby słownych zabaw. Typowy dla autyzmu jest brak potrzeby przytulania, głaskania, kołysania. Malec z cechami autyzmu nie dąży do kontaktu z mamą ani tatą, nie przynosi zabawek do rodziców, aby inicjować zabawę. W nieznanym otoczeniu nie ucieka do kolan mamy, aby się w nie wtulić i schować przed obcym światem.

To tylko niektóre objawy. Więcej o rozpoznawaniu zaburzeń w rozwoju przeczytasz w numerze styczniowym "M jak mama".