Jak rozwijać się w dziedzinie marketingu? Porady specjalisty

2019-03-25 16:15

Warto podnosić swoje kompetencje, zwłaszcza, jeśli od tego zależy sukces naszej własnej firmy. Z Ewą Opach, dyrektor ds. edukacji i certyfikacji rozmawiamy o możliwościach rozwoju w dziedzinie digital marketingu, które aktualnie są dostępne dla osób chcących doskonalić swoje umiejętności.

szkolenia IAB

i

Autor: Getty images

W każdym biznesie warto zadbać o marketing, bo nie od dziś wiadomo, że odpowiednia promocja wpływa na pozytywny odbiór przez konsumentów.
Jednak wiedza marketingowa zmienia się na bieżąco, dlatego tak ważne jest, żeby podnosić swoje kompetencje w tym zakresie za pomocą dostępnych rozwiązań.

Artykuł powstał w ramach akcji MAMA MA BIZNES

Jak osoby, które dopiero wchodzą na rynek pracy lub wracają po dość długiej przerwie mogą poszerzyć swoją wiedzę marketingową?

Wiele zależy od tego, czy dana osoba miała już do czynienia z działaniami marketingowymi. Inne podejście zastosuje ktoś, kto np. skończył studia o takim kierunku lub pracował w tym obszarze a zupełnie inne osoba, która chce dopiero zacząć przygodę z marketingiem.

W przypadku niedoświadczonej osoby, wiele też zależy od determinacji i czasu jakim dysponuje. Bo można na spokojnie korzystać z wszelkich dostępnych zasobów internetu, jak blogi, webinaria, artykuły czy tematyczne grupy w mediach społecznościowych, jednak ten sposób polecam osobom z dużą dozą samodyscypliny i mogącym poświęcać czas na samokształcenie.

Czytaj:

Dwie finansowe wskazówki na start!

Narzędzia online, które pomogą ci w prowadzeniu działalności

Pewną trudnością może też być kwestia doboru dobrych jakościowo materiałów spośród naprawdę sporej ilości źródeł. Dlatego chyba bardziej polecałabym jednak zainwestować w dobre szkolenie, podczas którego trener wprowadza krok po kroku w świat marketingu, nieco „prowadząc za rękę”.

Ta opcja ma tą przewagę, że program szkoleniowy jest ułożony specjalnie pod katem osób niedoświadczonych, więc można mieć pewność, że zostaną poruszone wszystkie niezbędne zagadnienia, które powinno się znać zaczynając pracę w marketingu. 

Czytaj: Ułatwienia przy zakładaniu firmy
Sklep internetowy - biznes bez wychodzenia z domu

A osoby, które chcą odświeżyć swoją wiedzę po dłuższej przerwie?

Takie osoby mogą korzystać z ogólnodostępnych materiałów, wydarzeń branżowych lub e-learningu. Z uwagi na dynamiczne zmiany, jakie zachodzą w dziedzinie marketingu, nie sposób nadrobić wszystkiego naraz.

Można doszkalać się na przykład ze znajomości poszczególnych narzędzi marketingowych, jak marketing w wyszukiwarce czy w mediach społecznościowych. Ale nawet jeśli ktoś chce się specjalizować w wybranym obszarze marketingu, warto mieć szerszą perspektywę planując kampanię.

Czytaj: Mama zakłada własną firmę

To co szczególnie bym polecała, to szukanie możliwości weryfikacji zdobytej wiedzy. Dróg uczenia się  jest naprawdę sporo i warto sprawdzić czy to czego się nauczyliśmy odpowiada potrzebom rynku. Jednym ze sposobów weryfikacji są certyfikaty narzędziowe takich gigantów jak Google czy Facebook, ale też standard kompetencji e-marketingowych jakim jest DIMAQ. Zdanie egzaminu to nie tylko osobista satysfakcja z potwierdzenia przyswojonej wiedzy, ale też dowód wiarygodności dla partnerów biznesowych.

Jaką wartość dodaną niesie z sobą posiadanie certyfikatu DIMAQ?

DIMAQ jako standard kompetencji e-marketingowych to rodzaj prawa jazdy w digitalu. Osoby posiadające certyfikat musiały wykazać się znajomością całej listy zagadnień opisanych w sylabusie programu. Przynależność do grupy posiadaczy certyfikatu daje dodatkowe przywileje, jak zniżki na wydarzenia branżowe, zaproszenia na eventy specjalne, możliwość uczestniczenia w merytorycznych inicjatywach branżowych. DIMAQ coraz częściej jest też cennym walorem w trakcie rekrutacji – część pracodawców w branży wpisuje posiadanie certyfikatu jako atut lub wymóg.

Czytaj: 

Co trzeba wiedzieć o księgowości przed założeniem własnej firmy?

Sprzedaż: kto jest moim klientem i jak do niego dotrzeć?

NETWORKING –skuteczne narzędzie w rozwoju biznesu
 
Jaka rynek pracy reaguje na certyfikat Dimaq?

DIMAQ to certyfikat branżowy, więc naturalnym było, że najpierw wdrażały go firmy tego sektora. Ale po ponad 3 latach istnienia na rynku, coraz więcej reklamodawców uznaje certyfikat jako potwierdzenie kompetencji – czyli rośnie liczba firm, które poszukują u kandydatów certyfikatu. Z drugiej strony, coraz więcej firm wdraża program jako narzędzie rozwoju swojej kadry, dzięki systemowi recertyfikacji – w jej ramach, posiadacze muszą stale aktualizować wiedzę, by utrzymać ważność certyfikatu.

Kto dziś jest już posiadaczem certyfikatów DIMAQ

Na początku wśród posiadaczy certyfikatu zdecydowanie przeważali pracownicy agencji interaktywnych czy domów mediowych. Ale w miarę jak dostawcy usług e-marketingowych potwierdzali kompetencje swoich pracowników, ich klienci, czyli firmy z działami marketingu, również decydowały się kształcić swoje zespoły.

Czytaj:

Pułapki własnego biznesu – oczami mamy

Ciąża - dobry czas na naukę

Dlatego coraz więcej marketerów posiada certyfikat DIMAQ. Dotąd dostępny był tylko DIMAQ Professional, który definiuje poziom kompetencji osób z kilkuletnim doświadczeniem. Wiedząc, że jest spora grupa osób, która dopiero wkracza w świat marketingu, już wkrótce uruchomimy nowy poziom adresowany do osób mniej doświadczonych lub początkujących – DIMAQ Basic. Sądzę, że ten krok spowoduje, że liczba profesjonalistów w branży marketingowej jeszcze bardziej wzrośnie.   


Ewa Opach - Z wyksztalcenia marketingowiec, od 3 lat związana z IAB Polska, gdzie od początku zajmuje się wdrażaniem i rozwojem DIMAQ – międzynarodowego programu certyfikacji umiejętności e-marketingowych. Oprócz doświadczenia zawodowego, swoje kompetencje poszerzała, kończąc dwa kierunki studiów podyplomowych – zarówno w zakresie HR, jak i digital marketingu. W czasie urlopu wychowawczego założyła i prowadziła fundację, a w jej ramach Klub dla Rodzin.